Teksten voor Google of de bezoeker? | Holder
Teksten voor Google of de bezoeker?
Lisanne Steenis

Teksten voor Google of de bezoeker?

  • Lisanne Steenis
  • 22 Jan 2014

Schrijf jij de teksten van de website voor de bezoekers of voor de zoekmachines? Veel website-eigenaren proberen hun blogposts of artikelen krampachtig te optimaliseren voor zoekmachines en lopen hiermee het risico dat het de leesbaarheid van de tekst vermindert. De tekst op de website is natuurlijk van nature bedoeld de lezer te informeren, niet om een wit voetje te halen bij Google. Vaak worden blogs gebruikt met de intentie hogerop te komen in de ranking van Google, maar tè geoptimaliseerde teksten bereiken vaak het tegenovergestelde. 



Houd de lezer in beeld
Zoekmachines hebben een aantal basisprincipes die in de essentie waarschijnlijk weinig zullen veranderen. Google is continu bezig om de algoritmes zo aan te passen dat wanneer degene zoekt met bepaalde keywords zij het beste resultaat te zien krijgen. Als je zoekt naar een bepaalde oplossing voor een probleem of je wilt gewoon simpel iets weten over een bepaald onderwerp, bieden de zoekmachines hetgeen wat je wilt weten. Hierin wordt het eerdere zoekgedrag van deze persoon in meegenomen. Dus wanneer je een artikel schrijft met als doel de website hoger in de ranking van de zoekmachines te krijgen, gaat het waarschijnlijk zijn doel voorbij. Naast dat Google zal merken dat de tekst 'overgeoptimaliseerd' is, zal het ook de conversie van de zoekresultaten omlaag brengen. Schrijf daarom de teksten zo natuurlijk mogelijk, gericht op degene waar deze echt voor bedoeld is: jouw bezoekers!

Over-optimalisatie
In het voorgaande stuk bedoelde wij titels en teksten die bomvol keywords zitten. Waar men normaal gesproken als titel: "Hoe bouwt u een website?" wordt gebruikt, is de titel van zo'n over-geoptimaliseerde titel als volgt: "Website bouwen, website design, een nieuwe website laten maken." Een duidelijk verschil toch? Potentiele bezoekers zullen de titel tag en de description tag lezen als een onlogisch rare titel die vooral niet lekker leest. De blog zal daarnaast ook niet hoger komen in de zoekmachineranking en zullen mensen veel minder snel op zo'n dergelijke titel klikken. Kies daarom altijd voor een logische, beschrijvende titel die het product of dienst in een paar woorden perfect omschrijft. 

SEO voor webshops
Business-to-consumer websites zoals webshops van zowel grote als kleine retailers zijn voor hun omzet onder andere afhankelijk van een goede vindbaarheid in Google. Er is veel concurrentie en ze willen allemaal op dezelfde zoekwoorden gevonden worden. Google weegt tegenwoordig continu hoe vaak een trefwoord op een pagina voorkomt. Daarom moet de schrijver wel creatief omgaan met de tekst en de keywords zorgvuldig uitkiezen. Honderd keer dezelfde woorden gebruiken gaat opvallen en werkt dus niet bij het verbeteren van de vindbaarheid. Een echte tekst met een logische opbouw, daar houdt Google van!

Vimodos speelt op een slimme manier in op de eisen van Google. Zij schrijven product gerelateerde teksten die vol staat met slimme zoekwoorden maar door de bezoekers goed leesbaar zijn. Door achtergrondinformatie te geven of over de geschiedenis van het product te vertellen, pleasen zij de zoekmachines. Deze teksten zijn dan eigenlijk ook alleen maar voor Google bedoeld. Deze informatie wordt vaak in een onopvallend font zonder kopjes geplaatst en vallen daarom ook niet op bij de bezoekers. Het dan ook niet de bedoeling dat de bezoekers dit lezen, maar dat Google het wel oppikt.



SEO Tips
Het schrijven van een goede tekst die goed leesbaar is voor de bezoekers maar ook goed vindbaar in de zoekmachines is een hele kunst. Er moet een goede belans worden gevonden tussen het gebruik van zoektermen waar je op gevonden wilt worden en een normaal lopende logische tekst. Doe daarom eerst onderzoek naar de zoektermen die jij wilt gebruiken, welke woorden omvatten jouw onderwerp èn worden nog goed gegoogled ook? Daarnaast lezen zoekmachines van boven naar beneden en verwerken deze eerste woorden in de zoekresultaten. Zorg er daarom voor dat jouw inleiding jouw belangrijkste woorden bevat. Vul tot slot ook jouw meta description en titels aan. Google maakt de eerste inschatting op basis van deze teksten en maak je dus een 'vliegende start'. 

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.



Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.