Techbedrijven azen steeds vaker op Growth Hackers
Techbedrijven azen op growth hackers
Chris Obdam

Techbedrijven azen op growth hackers

  • Chris Obdam
  • 11 Apr 2017

Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar growth hackers. Een marketingfunctie waarbij het vooral aankomt op analytisch denken, vertelt Lisanne Steenis.

Waar komt de term growth hacken eigenlijk vandaan?

Het was de Amerikaanse ondernemer uit Silicon Valley Sean Ellis die er in 2010 voor het eerst over schreef in een blog. Hij zag dat online bedrijven marketeers in dienst hadden die eigenlijk niet over de skills beschikten om de organisatie echt te laten groeien. Want dat is waar een growth hacker vooral mee bezig is: duurzame en schaalbare groei. Dat gebeurt dan vooral door het analyseren van data. In plaats van marketingcampagnes organiseren waarvan je de uitkomst niet weet, voer je steeds kleine experimenten uit om te zien wat werkt.

Jij werkt als growth hacker voor Holder, een online productontwikkelaar. Wat doe je dan zoal?

Growth hacken begint altijd met het stellen van concrete doelen. In twee maanden tijd zoveel bezoekers op je website bijvoorbeeld, waarvan dan minstens 5 procent een aanvraag doet. Dan gaan we alle processen zo inrichten om dat voor elkaar te krijgen. Door middel van zoekmachineoptimalisatie en adverteren op Google en platformen als Facebook en LinkedIn proberen we het aantal bezoekers een boost te geven. Iedere actie analyseren we, om te zien wat wel en wat niet werkt. Dit stukje is vooral online marketing dus.

En wat doe je dan op de website zelf?

Mensen die via een advertentie naar je website klikken, kun je laten binnenkomen op een aparte landingspagina. Daar kunnen ze bijvoorbeeld hun mailadres achterlaten wanneer ze een whitepaper, infographic of ander cadeautje willen ontvangen. Een paar dagen later stuur je zo’n bezoeker dan automatisch een e-mail waarin je hem opnieuw iets aanbiedt.

Iedere keer analyseer je wat die bezoeker doet. Hoe klikt hij? Hoe lang blijft hij op de pagina? Wanneer haken mensen af? En hoe vaak komt iemand op je website voordat hij overgaat op conversie? Dat is wanneer een bezoeker doet wat jij wilt dat hij gaat doen. Je product bestellen, contact met je opnemen of iets downloaden bijvoorbeeld.

Hoe kom je als growth hacker aan dit soort informatie?

Daarvoor heb je tools als Hotjar, waarmee je precies ziet hoe iemand zijn muis beweegt over het scherm terwijl hij jouw website bezoekt. Dat is informatie waar je veel mee kunt. Zo hebben we zelf onlangs een nieuwe website gelanceerd. De bounce-rate, het aantal mensen dat je site snel weer verlaat, bleek die eerste weken echter opvallend hoog.

Het viel me op dat veel bezoekers hun muis aan de zijkant van het scherm bewogen, blijkbaar op zoek naar de scrollbar die we op een andere plek hadden geplaatst. Dat pasten we aan en zo wisten we de duur van het websitebezoek aanzienlijk te verhogen en het aantal wegklikkers fors naar beneden te krijgen. Maar growth hacken kan ook betekenen dat je de kleur van een knop verandert of moet sleutelen aan je advertentietekst. Eigenlijk ben je continu bezig om dat te onderzoeken.

Zijn er in Nederland al opleidingen die je klaarstomen voor dit vak?

Studies zijn er nog niet. Wel worden er cursussen aangeboden, waarvan Growth Tribe de bekendste is. Hier leer je in twee dagen tools kennen en te denken als growth hacker. Zelf heb ik het vooral in de praktijk moeten leren.

Welke vaardigheden heb je sowieso nodig?

De functie bungelt een beetje tussen online marketeer en programmeur in. Je moet het vooral leuk vinden om data te verzamelen en die te kunnen analyseren. Het is wat dat betreft ook wat technischer dan alleen online marketing. Nu blijkt het nog best lastig om goede growth hackers te vinden, omdat mensen zich nog niet zo snel met deze functietitel identificeren.

Check hier het stuk in de Metro.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.

Chris Obdam

Chris Obdam

Founder

Als creatieve duizendpoot is Chris nauw betrokken bij de realisatie van de online producten. Zo wordt een goed online product uitmuntend.

back

Laat je gegevens achter.