Startups: het realiseren van online ambities
Startups: het realiseren van online ambities
Lisanne Steenis

Startups: het realiseren van online ambities

  • Lisanne Steenis
  • 16 Apr 2015

Ondernemen is meer dan alleen een trend. Het realiseren van online ambities wordt nu, na tijden van economische crisis, ook steeds meer aangemoedigd door de samenleving. Niet ‘ooit’ of ‘op de lange termijn’, maar ‘nu’ of ‘binnenkort’. Vaak speelt het idee wel al, de kunst is om deze ook tot een werkend product uit te denken. Én de juiste mensen om je heen verzamelen waarmee je jouw online ambities werkelijkheid kunt maken.

De entrepreneur
 
Met enkel een goed idee ben je er nog niet. Uit onderzoek blijkt dat elke seconde op zeven verschillende plekken ter wereld hetzelfde business-idee wordt bedacht. In 99% van de gevallen blijft het bij een ideevorming. Waarschijnlijk wel herkenbaar. Je hebt een goed idee op de plank liggen, nooit wat mee gedaan, en je ziet het een tijd later bij een andere startup voorbij komen. De ware entrepreneur laat zich dit niet overkomen. 

Good enough 
De grote boodschap: voer je idee wél uit. Begin met een minimal viable product (MVP), wat zijn de minimale eisen aan jouw product om deze levensvatbaar te maken. Zo houd je niet alleen het risico voor jezelf laag, je houdt ook de kosten relatief laag. Door te starten met het MVP kun je ook direct testen waar er nog ruimte voor verbetering is binnen jouw startup. Wellicht moet de service nog beter, kom je erachter dat je je beter kunt richten op 1 facet binnen jouw startup of wil je de kwaliteit van jouw product nog meer verbeteren. In fase twee van de ontwikkeling van jouw online product is hier ruimte voor. Kortom, er zijn genoeg redenen waarom je niet zou moeten wachten tot jouw eureka-moment, maar aan de slag moet gaan met het ‘good enough’ idee. Dit idee wordt namelijk in de loop der tijd steeds beter!


Onderscheidend vermogen
 
Een goed en vooral uniek idee is vaak overrated. Succesvolle bedrijven als Coolblue, Rituals en de Coffee Company hebben niet per definitie een uniek idee. Maar ze zijn stuk voor stuk wel onderscheidend op een specifiek gebied. Zij zijn waarschijnlijk ook ooit gestart met een MVP en in no time uitgegroeid naar de dienst zoals ze deze nu aanbieden. Laatst kwamen we een zeer verfrissende visual tegen, over de meest succesvolle startups (inmiddels gevestigde namen) die op deze onderscheidende manier zeer groot zijn geworden. 

 
 

 
Hieruit blijkt wel dat je met een goed onderscheidend idee en een vrij minimale investering de pot goud aan het einde van de regenboog kunt vinden. Het zijn stuk voor stuk online producten die binnen no time succesvol zijn geworden zonder te investeren in ‘echte’ producten. 

 
Startup in the cloud
De oprichters van Morgenwerk kwamen met net zo’n verfrissend nieuw idee aan tafel bij Holder. Met een sterke focus op de online ontwikkelingen, wilde zij samen met ons een uitzendbureau ontwikkelen dat volledig in de cloud draaide. Net als iedere startup hebben zij hun idee getoetst door het verhaal aan meerdere mensen te vertellen, de ongezouten meningen te incasseren en daardoor het concept steeds beter te maken. Een zeer goede manier om de slagingskans van jouw idee in te schatten. Door bij een expert als Holder aan tafel te zitten, is het concept geheel uitgekristalliseerd. Zo kwamen er dingen boven water waar nog niet aan gedacht was met als resultaat dat er een ijzersterk concept werd gerealiseerd. Door de stap te wagen en hun ambities waar te maken, realiseerden zij het eerste geautomatiseerde 100% online uitzendbureau. 


De kracht van sparren
 
Als online product ontwikkelaar - met sparren over nieuwe concepten als tweede natuur - dragen we graag bij aan het succesvol online brengen van online businesses. Kom vooral eens langs voor een leuke brainstormsessie over jouw goede idee.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.

Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Online Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.