luchtvaartsector-investeert-in-it
IT-ontwikkelingen in de luchtvaartsector
Quinty Gulinck

IT-ontwikkelingen in de luchtvaartsector

  • Quinty Gulinck
  • 26 Sep 2017

Luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden geven samen, naar schatting, 27,5 miljard euro uit in IT. Dit staat vermeld in het Sita 2017 Air Transport IT Trends Insights-rapport. Investeringen in cybersecurity en clouddiensten staan hoog op het prioriteitenlijstje.

Uitbreiding van mobiele diensten

De sector breidt ook de mobiele diensten uit. Bij de overgrote meerderheid, gemiddeld 70%, van de luchtvaartmaatschappijen kunnen passagiers al online inchecken, de boardingpass op hun telefoon laten zien om aan boord te komen en meldingen ontvangen over de status van de vlucht.

De luchtvaartsector investeert ook in het delen van vluchtinformatie via sociale media. Tevens maakt men gebruik van nieuwe technologie, bijvoorbeeld internet en sensoren om reizigers persoonlijk te benaderen en om hun routes op luchthavens te optimaliseren.

Zo is recent bekend gemaakt dat KLM een geverifieerd WhatsApp-account wilt gaan gebruiken voor boekingsbevestigingen, incheck-meldingen, instapkaarten en vlucht updates, die ontvangen kunnen worden in de app. ‘Het is een groot platform met meer dan 1 miljard gebruikers en daarop aanwezig zijn past perfect in onze focus om dichtbij de klant te zijn. Het moet voor de klant niet uitmaken op welk kanaal hij of zij contact met ons zoekt en WhatsApp is een belangrijke speler,’ zegt Karlijn Vogel-Meijer, social media-director van KLM. De focus van de KLM ligt vooral op persoonlijk, correct en snel antwoorden.

KLM denkt dat in de toekomst artificial intelligence nog een grotere rol gaat spelen. ‘Wij zagen om ons heen dat onofficiële software vaak moeite had met pieken in volumes en we wisten dat deze bedrijven de regels van WhatsApp overtraden door zich voor te doen als persoon. Dat laatste was voor ons reden genoeg om de officiële weg te bewandelen, maar ook gezien het te verwachten volume in berichten bij KLM en de betrouwbaarheid die wij als maatschappij willen garanderen, hebben wij gekozen voor de samenwerking met WhatsApp,’ geeft Vogel-Meijer aan.

Ontwikkelingen bij luchthavens en luchtvaartmaatschappijen

Niet alleen maatschappijen zien de noodzaak van innovatie. Amsterdam Airport Schiphol heeft afgelopen juni tijdens de Future Travel Experience Europe Innovation Awards de prijs voor meest innovatieve luchthaven van Europa gewonnen. De organisatie prees Schiphol vanwege het continu ontwikkelen en toepassen van de nieuwste technieken op het passagiersproces verder te optimaliseren. Volgens het rapport van de jury loopt de luchthaven voorop als het gaat om innovaties als gezichtsherkenning, zelf-service faciliteiten en mobiliteitsservices. Schiphol beschikt over een van de meest toonaangevende apps binnen de luchtvaartindustrie en speelt mobiele technologie een cruciale rol in het creëren van een naadloze ervaring voor de passagiers.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.



Digitale transformatie van Schiphol

Schiphol wil in 2018 de beste digitale luchthaven ter wereld zijn. Een soepele passagierservaring en smart gebruik van assets staan daarbij centraal. Voor het slagen van deze ambitie is samenwerking key. Bij de digitale transformatie van Schiphol is er in eerste instantie gekeken naar wat er mogelijk is met alle beschikbare technologie en hoe deze bij kan dragen aan een beter reisproces voor passagiers.

Schiphol heeft vier punten waarop ze digitaal het verschil kunnen en willen maken:
  • Persoonlijke relevante informatie: ondanks dat iedereen over een smartphone beschikt kijkt toch iedereen naar de grote schermen op de luchthaven voor de vertrekinformatie. Met de app van Schiphol willen ze reizigers beter informeren over wat er speelt op de luchthaven;
  • Data: om passagiers van persoonlijke en relevante informatie te voorzien is er data nodig. Deze data wordt niet uitgewisseld binnen de reisbranche;
  • Biometrische identificatie: de passagier moet op de luchthaven een aantal keer zijn of haar paspoort en smartphone tevoorschijn halen. Dit kan met behulp van biometrie veel efficiënter. Door deze manier van identificatie is het proces op de luchthaven van inchecken tot boarden sneller te doorlopen;
  • Airport control: als er geconstateerd wordt dat iemand wel is ingecheckt, maar twintig minuten voor vertrek nog niet door beveiliging is gegaan, is de kans klein dat de passagier zijn vlucht nog gaat halen. Dan kan de koffer van boord. Het zou nog mooier zijn als, in samenwerking met de luchtvaartmaatschappij, er meteen voor gezorgd wordt dat deze passagier op de eerstvolgende vlucht wordt geboekt.
Bedrijven zijn zich er meer en meer van bewust dat ze op gebied van innovatie niet achter kunnen blijven. Doordat innovatie steeds vaker technisch van aard is, zijn bedrijven steeds vaker aangewezen op externe partijen om nieuwe oplossingen toe te passen of te ontwikkelen.
Quinty Gulinck

Quinty Gulinck

Online marketing executive

back

Laat je gegevens achter.