Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 3)
Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 3)
Bas Schipper

Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 3)

  • Bas Schipper
  • 29 May 2017

Google gebruikt een complexe formule die bepaalt welke web pagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker, kortom hoe de zoekresultaten worden gerangschikt. Hoe deze formule er exact uitziet weten ze alleen bij Google. Zeker is wel dat onderstaande factoren er deel van uitmaken.

  • Website, denk hierbij aan keywords, content etc.
  • Domeinen,
  • Links
  • Socials
  • Negatieve factoren
In deel 2 van deze reeks heb ik de factoren die bij de categorie domeinen en links horen besproken. Nu ga ik verder met de factoren die betrekking hebben op social media en de negatieve factoren die je maar beter kunt vermijden.

Punten voor sociale media


1. Sociale “likes”

Vele likes van het type Google+ en Facebook worden door Google gebruikt als een teken van kwaliteit voor pagina’s en sites. Daarnaast zijn ook Pinterest ‘pins’ mateloos populair. Pins zijn goed voor de vindbaarheid van jouw website.


2. Links via Tweets van autoriteiten op Twitter

Tweets van mensen of bedrijven met een erg goed ratio, dus veel volgers en ze volgen verhoudingsgewijs weinig mensen, zijn veel en veel meer waard dan de gemiddelde voor een pagina waar heen gelinkt zou worden. Denk aan Twitter accounts van grote bedrijven, bekende mensen etc.


3. Facebook shares en Re-tweets

Net als Re-Tweets geven Facebook-shares van mensen of bedrijven met autoriteit op Facebook een kwaliteitsbeeld over een pagina. Denk aan Facebook accounts bekende Nederlanders, grote nieuwspagina’s etc.


4. Google+

Ondanks dat Google zegt dat dit geen algoritme is kunnen we niet geloven dat Facebook likes en Twitter volgers rankingfactoren zijn maar de Google+-ers niet.


5. /?rel=author

Door een link heen en weer te plaatsen vanaf een pagina naar jouw Google+ account met het toevoegen van /?rel=author achter de link-URL verifieer je de schrijver van de content, als gevolg krijgt men een klein plaatje van de auteur te zien voor de zoekresultaten bij Google zoekopdrachten, deze verificatie verhoogd vindbaarheid.

Punten voor reacties op een website


6. Bounce rates/verblijftijd van bezoekers

Als Google ziet dat bezoekers maar heel kort op jouw website blijven, geeft dit aan dat de content of lay-out niet aantrekkelijk is en is Google geneigd om je hierdoor minder goed gevonden te laten worden. Je kunt zelf ook ongewild zorgen voor een hoge bounce rate door bijvoorbeeld in beschrijvingen geen prijzen te vermelden terwijl je dure producten verkoopt. Men komt op jouw site met een bepaalde verwachting en treft dan opeens producten aan die boven budget liggen en is snel weg. Gebruik titels en beschrijvingen op zo’n manier dat mensen een indruk krijgen wat ze op uw website kunnen verwachten. Als mensen lang op pagina’s blijven na een Google zoekopdracht is dit een teken van kwaliteit.


7. Google Webmaster Tools

Met een GWT account kun je checken welke pagina’s door Google opeens niet meer gevonden worden en deze doorlinken naar bestaande pagina’s. Zodoende worden bezoekers niet naar 404 pagina’s gestuurd, Google beloont dit. Link niet alle onzin URL’s door die je in GWT bij crawl errors aantreft, deze kun je beter met een robots.txt verbieden en in GWT een verzoek indienen om deze pagina’s te de-indexeren.


8. Klanten beoordelingen en reviews

Beoordelingen en reviews doen het zowel op jouw eigen website, maar zeker in Google Plus, Linkedin etc. bijzonder goed bij Google. Als jouw website vermeld wordt op sites die mensen waarschuwen voor slechte service en dergelijke is dat uiteraard bijzonder schadelijk, want dat zijn dus negatieve reviews en beoordelingen.

Punten die Google niet graag ziet


9. Over-optimalisatie

Het over-optimaliseren van de content op jouw website levert meer slecht dan goed op. Door teveel keywords in artikelen te gebruiken, een te hoge keyword dichtheid te hebben en als de leesbaarheid van het artikel er onder lijdt zal dit niet gewaardeerd worden door Google.


10. Reclames en pop-ups

Wat Adsense of affiliate links reken ik hier niet mee, maar sommige sites zijn echt irritant gelijk vanaf het begin. Ze laten je verplicht registreren, pop-ups voordat je ook maar de site zelf hebt gezien, verplicht laten klikken op Facebook-likes et cetera. Als een website irritant is voor de bezoeker neemt Google je dit niet in dank af. Denk eraan: Is het de moeite waard jouw website in de zoekresultaten te laten vertonen?


11. Pagerank over-manipulatie

Als je alle uitgaande links nofollow maakt en ook binnen jouw eigen website teveel rommelt met nofollow zou dit een Google-penalty kunnen veroorzaken. Dit komt je ranking dan uiteraard niet ten goede.


12. Over-optimaliseren van meta

Over-optimaliseren van meta titel, beschrijving en keywords, oftewel teveel keywords hierin in te bouwen is af te raden. Probeer goed te optimaliseren zonder de grens te overschrijden.


13. Penguin algoritme - Onnatuurlijk backlinkpatroon

Vreemde backlink patronen worden door Google Penguin opgepikt en automatisch bestraft. Penguin is na iedere update ervan weer slimmer en leert in principe automatisch hoe iemand aan zijn links komt. Teveel manipulatie hiervan is dus af te raden.

Probleem hier is dat vrijwel alle concurrenten aan backlinkbuilding doen, en als je niets doet blijf je ondanks Penguin ver achter. Bestudeer daarom erg goed wat Penguin precies inhoudt als je goed gevonden wilt worden, en check ook regelmatige wat er na updates verandert zou zijn aan het algoritme. Zorg in elk geval dat er nooit erg veel links in 1x bijkomen, gebruik geen automatisering voor linkbuilding.


14. Google valkuil (Google Dance)

Google kan ondanks dat ze positieve links voor jouw website genoteerd hebben juist tijdelijk omgekeerd reageren en je in de zoekmachine resultaten tijdelijk laten dalen. Vervolgens houden ze in de gaten hoe je daar weer op reageert. Als deze links opeens weer verdwijnen is dit een teken dat ze onnatuurlijk waren. Dergelijk gedrag door Google heeft de naam “Google Dance”.

Punten voor merknamen


15. Merknaam zoekopdracht

Veel zoekopdrachten van mensen op een merknaam, wat een merk is daar komt Google snel achter doordat er gezocht wordt op bijvoorbeeld “Holder Twitteraccount”, “Holder adresgegevens” e.d.


16. Merknaam in ankerteksten

In de ankertekst van links zit vaak een merknaam, dit is een sterk teken.


17. RSS feed abonnees

Het hebben van een RSS feed met veel abonnees is een heel sterk teken, weinig mensen abonneren op RSS tenzij er echt iets bijzonders te halen valt.


18. Meerdere vestigingen

Bedrijven die op meerdere adressen gevestigd zijn, zijn duidelijk geen doorsnee onderneming. Deze zullen dus ook hoger worden gerankt dan bedrijven met een vestiging.


19. K.v.K. ingeschreven

Bedrijven die officieel bij het handelsregister staan ingeschreven krijgen uiteraard pluspunten van Google. Dit is simpelweg een trustfactor.

Google tools


20. Disavow tool

Je kunt in Webmaster Tools zelf checken wat voor backlinks je hebt, en ook wat er de laatste tijd aan backlinks voor jouw site bijkwam. Vervolgens sta je de disavow tool ter beschikking om zelf links af te wijzen waarvan je denkt dat deze schadelijk zouden kunnen zijn voor je ranking.


21. Crawl fouten

Ook weer via Webmaster Tools kun je zien welke 404 fouten er zijn en hiervoor omleidingen maken in de .htaccess of deze URL’s afwijzen met een URL verwijderingsverzoek (ook in GWT). Als je een dergelijk verzoek indient voor URL’s zorg tegelijkertijd dan altijd dat je deze ook afwijst via uw robots.txt bestand.


22. Reconsideration request

Je kunt je, als je denkt door Google bestraft geweest te zijn om bepaalde redenen en je hebt dit gecorrigeerd, een verzoek (reconsideration request) indienen om jouw site opnieuw te beoordelen hierop en de bestraffing op te heffen. Geef altijd duidelijk tekst en uitleg bij zo’n verzoek, dien niet steeds nieuwe verzoeken in en alleen na daadwerkelijk te goeder trouw geprobeerd te hebben te corrigeren.

Bas Schipper

Bas Schipper

Growth Hacker

Het scherm van Bas aka de Business Analyst, de Product Owner & Growth Hacker staat steevast vol met analyse programma's. Meten is weten! Bas is niet alleen product owner maar growth hackt de online producten met de data uit deze analyse programma's.

back

Laat je gegevens achter.