Hoger in Google: De SEO factoren (deel 2)
Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 2)
Bas Schipper

Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 2)

  • Bas Schipper
  • 27 Feb 2017

Google gebruikt een complex algoritme om de ranking van jouw website te bepalen. Hoe deze er exact uitziet? Dat weten ze alleen bij Google. Maar zeker is dat onderstaande factoren onderdeel zijn van dit algoritme.

Er bestaan al veel van deze lijsten, in dit artikel heb ik geprobeerd om deze zoveel mogelijk te bundelen in een aantal categorieën:
  • Website, denk hierbij aan keywords, content etc.
  • Domeinen,
  • Links
  • Socials
  • Negatieve factoren

In deel 1 van deze reeks heb ik de factoren die bij de categorie website horen besproken. Nu ga ik verder met de factoren die betrekking hebben op het domein waar je online product gehost wordt en het linken van en naar je domein. .

Factoren voor domeinen


1. Leeftijd van het domein

Een domein wat al langer dan 12 jaar bestaat is goud waard, kan men zeggen, mits er geen rare dingen mee uitgespookt zijn natuurlijk. Daarnaast rankt een domein wat voor 10 jaar betaald is iets beter dan een domein waarvoor 1 jaar betaalt is. Splinternieuwe domeinen zullen in het begin een boost krijgen, als Google ziet dat er steeds pagina’s en backlinks bijkomen zal het langzaam wegzakken.

2. Goede hosting

Een goede, snelle hosting die in de buurt van uw bezoekers gelegen is en niet al te vaak uitvalt en andere problemen heeft is van belang voor Google rankings. Daar komt bij dat als uw site er steeds “niet is” bezoekers ook weg zullen blijven om die reden.

3. Wisselen van eigenaar

Het wisselen van de eigenaar van een domein is niet goed, zeker als dit vaker gebeurt. Naarmate een domein weer lange tijd in handen is van dezelfde eigenaar zal het probleem verdwijnen. In het verleden vergaarde backlinks zouden door Google afgezwakt meegeteld worden hierdoor.

4. Domein = zoekterm

Als de woorden waarop iemand zoekt precies overeenkomen met de domeinnaam is dit een voordeel mits deze website door Google een kwaliteitswebsite gezien wordt, in het geval dit niet zo is wordt het min of meer genegeerd.

5. Whois Privacy

Als u in whois er niet voor uit wilt komen dat u de eigenaar bent van een domein is er kennelijk iets te verbergen. Dit wordt door Google niet in dank afgenomen, het wordt gezien als een trustfactor.

6. Penalties voor andere domeinen

Heeft u meerdere domeinen op uw naam en wordt u door Google op een van de domeinen als iemand gezien die illegale technieken handhaaft of een spammer is, dan zal dit voor al uw domeinen nadelige gevolgen hebben.

7. Domein uitgang (TLD)

Uitgang .nl rankt beter op Google.nl en bezoekers via Nederlandse IP’s, het zorgt aan de andere kant dat u wereldwijd minder goed gevonden wordt, dan zou .com beter zijn. U kunt ook via Webmaster Tools aan Google vertellen dat u met een .com domein voor Nederland beter wilt ranken. Dit hetzelfde effect heeft.

8. Uw beste keywords in de domeinnaam

Vroeger was dit erg belangrijk, tegenwoordig veel minder maar het schijnt echter nog steeds mee te tellen. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan de bedrijfsnaam als domeinnaam. Let op: meer dan 1 streepje (hyphen) in de domeinnaam schadelijk!

Subdomein: website-laten-maken.webstick.nl zou beter ranken voor “website laten maken”.

9. Google Chrome Browser

Via de browser verzamelt Google resultaten en statistieken, zoals bladwijzers die mensen opslaan. Als uw domein veel opgeslagen wordt als bladwijzer is dit uiteraard erg goed, omdat dit niet te manipuleren valt met SEO.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.

Factoren voor domeinen

10. Totaal aantal linkende sites

Hoe meer verschillende websites naar die van jou linken, hoe beter. Dit is een van de zwaarst wegende factoren voor vindbaarheid van jouw website in Google en andere zoekmachines. Links die in de footer of sidebar staan, en allemaal identiek zijn, worden als 1 link gezien.

11. Pagerank

Pagina’s met een hogere Pagerank worden beter gevonden. In principe houdt de Pagerank in dat er veel en door goede interne- en externe pagina’s naar deze pagina gelinkt wordt.

12. Niet overmatig linken naar andere websites

Als er erg veel uitgaande links op een pagina staan gaat dit ten koste van uw Pagerank, omdat u teveel linkwaarde vergeeft aan die andere pagina’s. Zeker als veel van de links in de kolom en footer staan doet dit zelfs vermoeden dat er links verkocht worden wat helemaal schadelijk is als Google die indruk krijgt.

13. Links van sites en pagina’s in dezelfde niche

Niche is een hele dikke factor geworden de laatste jaren, links van pagina’s die nauwelijks verband houden met uw website worden bijna niet aangeslagen, maar links uit dezelfde niche worden door Google geïndexeerd en dik afgerekend op een positieve manier.

14. PageRank flow binnen de website

Door van pagina’s op uw website met een hoge PageRank te linken naar pagina’s waarmee u beter gevonden wilt worden, kan een positief effect hebben. Er vloeit dan ‘linkjuice’ binnen uw eigen site op die manier. Extreem is om zelfs met nofollow links te werken binnen de eigen website, om pagina’s waarvoor u misschien niet gevonden hoeft te worden uit te sluiten van de doorgave van PageRank zoals bijvoorbeeld /portfolio en /contact.

15. 404 error pagina’s

U zou regelmatig eens moeten controleren of de pagina’s waar u naar linkt nog wel bestaan, want dat is zeker niet zomaar aan te nemen. Veel websites houden er opeens mee op en u linkt dan de “vrije ruimte in” of naar een 404-error pagina. Een goed programma om u hierbij te helpen is W3c link check.

16. Bad neighbourhood links

Vermijd links naar uw website van adult-, kansspel-, en illegale sites. In sommige gevallen heeft u hier niet om gevraagd en bent u niet in staat om deze links te verwijderen. In dat geval kunt u Google’s Disavow Tool gebruiken om aan te geven dat u niks met deze links te maken wilt hebben en zodoende zult u er niet op afgerekend worden.

17. Uitgaande Nofollow links

U kunt zelf gebruik maken van nofollow links om geen linkjuice af te geven aan andere websites. Ook is het van belang voor webmasters om niet op teveel voor klanten gebouwde websites een dofollow link onderaan deze websites te hebben, zeker niet site-wide, en zeker niet als al deze sites op een en dezelfde server staan. Mijn tip is om deze links bijna allemaal nofollow te maken of zelfs alleen de URL van uw site eronder te zetten zonder link.

18. Natuurlijk linkprofiel

Dit houdt ook in dat u niet alleen maar inkomende links heeft met top keywords met een grote spreiding. Dus dofollow en nofollow links, links met top keywords en links met minder goede keywords bijvoorbeeld met nog wat extra woorden erbij in, en ook links met uw domeinnaam en bedrijfsnaam als ankertext. Zorg ook dat u allerlei verschillende types links heeft zoals links uit commentaren, blogs, normale websites, artikelen, profielen, sociale media, persberichten, en bookmarks.

19. Sponsor links, linkpartners

Als een sectie in een kolom of pagina een titel heeft als “sponsoren” en “linkpartners” dan weet Google dat dit niet het soort links zijn die ze hoog inschatten, vermijd daarom dergelijke termen in de buurt van links.

20. Link titel

Men kan aan een link nog extra een titel bevestigen, deze titel wordt weergegeven als men met zijn cursor over de link gaat. Deze titel werkt als een soort extra ankertekst, weliswaar minder zwaar als de ankertekst zelf maar dit is goed om hier en daar te gebruiken.

21. Links van domeinen met vreemde talen

Waarom zou een Chinese website naar die van u linken? Google snapt dit ondertussen ook en dit is tegenwoordig schadelijk voor de Chinese site en voor uw website. Je mag met jouw Nederlandse website wel naar Engelse sites linken, Google snapt dat we allemaal Engels spreken. Kunt u veel links krijgen van Engelstalige websites maak dan speciaal hiervoor een Engelse afdeling op uw website waarnaar gelinkt kan worden door die sites. Veel werk maar het kan lonend zijn.

22. Positieve omgeving voor links

Google snapt of de tekst om een link heen iets aanbeveelt of juist afwijst. Gebruik daarom in de zinnen rondom een link, positieve woorden als “prachtige website” en “geweldig advies” om extra power aan zo’n link te geven.

23. Niet te veel naar elkaar linken

De zogenaamde reciprocal links deden het vroeger heel goed, maar tegenwoordig kunt u beter vermijden er teveel van te hebben, Google vind dit geen leuk spelletje en bestraft dit. Dit is op te lossen om als u meerdere website heeft en uw partner ook wel naar elkaar te linken maar vanaf verschillende websites, naar verschillende websites.

24. Niet teveel Links uit Forum profielen

Aangezien er erg veel accounts gemaakt worden op Forums en .edu sites voor alleen de backlinks naar websites, krijgen deze minder waarde dan vroeger het geval was. Dit heeft Google gedaan om het spammen met waardeloze accounts op dit soort sites tegen te gaan.

25. Query deserves freshness (QDF)

Wanneer Google merkt dat voor een zoekopdracht het beste resultaat van uur tot uur en dag tot dag steeds veranderd, zoals voor “het weer vandaag”, dan wordt aan zulke zoekopdrachten een QDF label gegeven. In dit geval wordt net nieuw uitgekomen content bevoorrecht. Je kunt dit voor SEO gebruiken door als er net iets nieuws uit is hier onmiddellijk een artikel over te schrijven.

Bas Schipper

Bas Schipper

Growth Hacker

Het scherm van Bas aka de Business Analyst, de Product Owner & Growth Hacker staat steevast vol met analyse programma's. Meten is weten! Bas is niet alleen product owner maar growth hackt de online producten met de data uit deze analyse programma's.

back

Laat je gegevens achter.