Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 1)
Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 1)
Bas Schipper

Hoger in Google: De SEO factoren (Deel 1)

  • Bas Schipper
  • 15 Nov 2016

Google gebruikt een complex algoritme om de ranking van jouw website te bepalen. Hoe deze er exact uitziet? Dat weten ze alleen bij Google. Maar zeker is dat onderstaande factoren onderdeel zijn van dit algoritme.

Er bestaan al veel van deze lijsten, in dit artikel heb ik geprobeerd om deze zoveel mogelijk te bundelen in een aantal categorieën:
  • Website, denk hierbij aan keywords, content etc.
  • Domeinen,
  • Links
  • Socials
  • Negatieve factoren

In deel 1 van deze reeks behandel ik het eerste kopje: Website & pagina’s.

Website & pagina’s


1. Keywords in je pagina titel en URL

De titel van de pagina is een van de belangrijkste factoren voor SEO ranking. Zorg dat hier de belangrijkste keywords van de betreffende pagina gebruikt. Hierbij geldt dat des te eerder het woord staat, des te sterker dit is. Maar ook naar de lengte wordt gekeken, dus beperk deze tot maximaal 55 karakters. Zorg dat de pagina titels (en beschrijvingen) zo uniek mogelijk zijn, om overzicht voor Google te behouden.

Lees voor meer info dit Moz artikel.

2. Keywords in de pagina beschrijving

Ook in de beschrijving (meta description) zijn de keywords van belang. Zorg ook voor een goede lengte, bij voorkeur tussen de 140 en 165 tekens.

3. Keywords in headings en paragraaf tags

Google ziet een keyword in de headings als een “tweede pagina titel”. Probeer dus de keywords in de koppen en titels van paragrafen te gebruiken. Ook de styling van de tags telt mee, dus vergeet deze niet mee te nemen.

4. Keywords in de tekst

Er wordt ook naar de teksten op de pagina’s gekeken. Als een keyword daar vaker in voorkomt dan andere woorden helpt dit in de ranking. Maar dit mag niet ten koste van de leesbaarheid gaan, want dat bestraft Google weer.

Neem er in ieder geval een op in de eerste paragraaf (in de eerste 100 woorden) en probeer de keywords te verdelen over de tekst. Daarnaast is de volgorde van de keywords ook van belang. Des te exacter de match van jouw keywords op de zoekopdracht, des te hoger de ranking.

5. Uitgebreide content

Des te meer woorden de content bevat des te groter de kans is dat je veel van het onderwerp af weet. Dat waardeert Google. Onder de 250 woorden levert een lagere ranking op, content boven de 2000 woorden worden zeer goed gerankt. Aan te raden is om teksten minimaal 400, liefst 500 woorden te maken, en meer is natuurlijk altijd goed.
Keywords SEO ranking factors

6. Pagina/website laadtijd

Hoe sneller de pagina laadt hoe beter de pagina rankt. Optimaliseer de afbeeldingen (denk aan bestandsnaam en grootte, alt-tekst, titel, omschrijving, caption maar ook de grootte), gebruik browser cache en waar nodig G-zip compressie.

De laadtijd gegevens van je pagina kun je vinden via Google PageSpeed Insights of via Google analytics onder het menu kopje “gedrag” Hier staan ook tips hoe je je snelheid kunt verbeteren.

7. Duplicate content (intern/extern)

Heb je complete teksten van een andere website gehaald? Naast het schenden van het auteursrecht wordt dit door Google bestraft. Ook als je dit deels aanpast. Zorg dus voor unieke content op je pagina’s. Zorg ook dat je op je eigen website niet dezelfde content dubbel plaatst, zorg dan voor een canonieke URL (Canonical tag).

Meer info over duplicate content vind je hier.

8. “Verse” content

Regelmatig nieuwe content aanbieden, of de oude content updaten zorgt ook voor een verbetering in de ranking. Als je alleen een update van de content doet is de omvang van de update van belang. Een hele alinea toevoegen of verwijderen heeft meer impact als het wisselen van een paar woorden. De frequentie van het updaten speelt ook een rol, doe dit dus niet eenmalig.

9. Kwaliteit van de content

Ook de kwaliteit van de content wordt beoordeeld door Google. Spelling en grammatica, maar ook moeilijkheidsgraad wordt hierin meegenomen. Lees de tekst nog eens helemaal door voordat je deze plaatst, of laat een partner/collega je tekst lezen. Gebruik een spellingscontrole mocht je twijfelen over hoe je bepaalde woorden schrijft.

Het tonen van grafische of interactieve content zoals afbeeldingen, video’s, rekentools of grafieken zijn voor Google waardevolle extra content en verhogen de ranking.

Daarentegen zijn een overvloed van advertenties op je pagina weer van negatieve invloed, zorg er dus voor dat je tekst niet verdwijnt tussen de advertenties.

10. Kwaliteit van de code

De broncode van de website is ook niet onbelangrijk. Ook al zie je aan de voorkant (op de website) geen fouten, deze kunnen toch in de code aanwezig zijn. Dit heeft weer invloed op de beoordeling door Google. Je kunt de code makkelijk checken op HTML fouten en waarschuwingen op de website van W3c.

11. Lengte van de URL

Voor dit punt is iets te zeggen, maar til hier niet te zwaar aan. Een lange URL heeft invloed op de vindbaarheid, maar dan moet deze wel extreem lang zijn. Klik hier voor meer info.

12. Pagina categorieën

Pagina’s die ingedeeld zijn in een categorie met meerdere soortgelijke pagina’s krijgen pluspunten hiervoor. Vergelijkbare inhoud geeft aan dat jouw onderwerp meetelt, des te meer hiervan te vinden is, des te beter dit is voor je ranking.

13. Referenties en bronnen

Als je gebruik maakt van citaten of van informatie uit onderzoeken zorg dan wel dat je de bronnen hiervan vermeldt. Dit duidt voor Google op kwaliteit en dus op een betere ranking.

14. Plaats een sitemap

Het plaatsen van een sitemap.xml in de root van je domein draagt ook bij aan de ranking. Tenminste als deze wel aangemeld is bij Google. Meer info over hoe je dat doet vind je hier. Wil je weten hoe je een sitemap maakt? Lees dan hier verder.

15. Ranking op basis van meerdere keywords

Als een pagina een hoge ranking heeft voor andere keywords ziet Google dit als kwaliteit en wordt deze pagina al snel ook beter gevonden voor andere keywords. Het schrijven van goede content is hier een belangrijke factor. (zie punt 9)

16. Leeftijd van pagina’s

Pagina’s op de website die al langer bestaan maar regelmatig bijgewerkt worden krijgen een hogere ranking bij Google dan splinternieuwe content. Zorg dat oude teksten goed bijgehouden zijn (check op relevantie) en geef op pagina’s ook aan wanneer ze voor het laatst gecheckt en gereviseerd zijn.

17. Contactgegevens

Google kijkt ook naar de contactgegevens op de contactpagina. Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel en dat de gegevens hier overeenkomen met de gegevens die geregistreerd zijn bij je domein.

18. Hoeveelheid pagina’s

Als je website een grote hoeveelheid pagina’s heeft, geeft dit bij Google een hogere score op autoriteit. Daarnaast wordt je met meer content natuurlijk ook beter gevonden. Denk hierbij aan meer dan 25 pagina’s. Kwaliteit staat echter voorop, dus heb je niet voldoende content om deze hoeveelheid pagina’s te vullen, kun je beter minder pagina’s vullen met de juiste kwaliteit.

19. Privacy statement / Algemene voorwaarden

De aanwezigheid van deze pagina’s geven bij Google aan dat je website te vertrouwen is. Zorg dat deze aanwezig zijn.

20. SSL (https)

Google heeft te kennen gegeven dat websites met SSL certificaten en hogere ranking geven. Lees er hier meer over.

21. Optimalisatie voor mobiel gebruik

Steeds meer bezoekers van je website doen dit via hun mobiel. Google neemt dit dan ook mee in zijn ranking. Zorg dat je website responsive is en verdien een “ Mobile friendly” tag van Google.

Tot slot:

Deze punten kun je gebruiken om de SEO ranking van je website te verbeteren, gefocussed op de webpagina en content zelf. Dit is slechts een onderdeel van de totale lijst met punten die Google gebruikt. In het volgende deel ga ik verder op de volgende categorieën, domeinen en links. Mocht je nog vragen hebben over deze tips, of hulp zoeken bij het realiseren hiervan, neem gerust contact met ons op.

Help mij met m'n SEO optimalisatie >

Bas Schipper

Bas Schipper

Growth Hacker

Het scherm van Bas aka de Business Analyst, de Product Owner & Growth Hacker staat steevast vol met analyse programma's. Meten is weten! Bas is niet alleen product owner maar growth hackt de online producten met de data uit deze analyse programma's.

back

Hulp bij SEO optimalisatie nodig?

We helpen je graag! Laat je gegevens achter en we bellen je terug.

Laat je gegevens achter.