Haal meer uit je online product: 6 tips
Haal meer uit je online product: 6 tips
Bas Schipper

Haal meer uit je online product: 6 tips

  • Bas Schipper
  • 20 Sep 2016

Het is zover. Je online product is klaar. Het is geweldig, je bent er trots op en je wilt het delen met de hele wereld. Maar vooral: het laten groeien! Hoe doe je dat? Met deze tips haal je meer uit je online product.

1. Wie is je doelgroep? Spreek haar aan

Leuk: veel bezoekers op je website en in je webshop. Maar vallen al deze mensen wel in de doelgroep die je vooraf zorgvuldig hebt vastgesteld? Naarmate je meer en meer bezoekers trekt naar je shop, kun je gaan meten. Google Analytics geeft je een beknopt overzicht van de demografische kenmerken van jouw bezoekers. Houd deze naast je geformuleerde doelgroep en kijk in hoeverre deze matcht.

Maar belangrijker: voelen zij zich thuis in jouw webshop? Spreek je ze op de juiste manier aan en vinden ze daarnaast ook nog wat ze zoeken? Kortom: houd de klantreis helder voor ogen en wijk niet van het een op andere moment van je strategie af.

Door vooraf je doelstellingen scherp te hebben, heb je naarmate je steeds meer data verzameld een goed uitgangspunt voor je analyses. Dus formuleer je doelstellingen S.M.A.R.T. én voor korte, middellange en lange termijn. Dat houdt bovendien jou en je team lekker scherp.

2. Maak een Gap Analyse

Je weet wat je wilt bereiken. Maar weet je ook waar je vandaan komt? Als je vertrekpunt én je doelstellingen helder zijn, ontdek je ook welke wegen je kunt bewandelen om er te komen. Maak bijvoorbeeld een Gap Analyse. Afhankelijk van je doel bepaal je met de juiste tools een nulmeting.

Wil je bijvoorbeeld de bezoekersaantallen op je website verhogen? Dan kun je met Google perfect de gemiddelde bezoekersaantallen in kaart brengen voor en na je aanpassingen. Zorg er wel voor dat je de juiste zaken meet (en ook je eigen gebruik middels jouw IP adres eruit filtert), om te voorkomen dat je appels met peren vergelijkt. Zo krijg je een pure meting.

3. Zorg dat je doelgroep je vindt

OK. Je weet wie je wilt bereiken. Dan gaat het er nu om dat ze je ook kunnen vinden. Hierbij is de zoekmachine je beste vriend. Met zoekwoorden die passen bij je doelgroep heb je een goede basis. (Tip tussendoor: kijk ook hoe je concurrenten gevonden worden, vergelijk bijvoorbeeld de meta data).

Dan: zorg dat je content voldoet aan de ranking eisen van Google. Deze zijn uitgebreider dan je denkt! Google kijkt onder andere naar keywords, laadsnelheid, content, links vanuit andere pagina’s, je domeinregistratie, social media activiteit, reacties op je site en nog meer dan 100 andere zaken. Kortom: het hele plaatje moet kloppen wil je met jouw webshop hoger in Google komen. 

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.

4. Maak conversie makkelijk

Heeft je doelgroep je shop eenmaal gevonden, dan wil je verkopen: conversie. Maak het ze makkelijk. Vertel waarom ze bij jou moeten zijn (en niet bij een van je concurrenten), doe een duidelijk aanbod en zorg dat ze daar binnen enkele klikken zijn.

Een sterke Call To Action (CTA) is onmisbaar. Een goed voorbeeld van een webshop die de call to action perfect in orde heeft, is Coolblue. Met duidelijke blauwe en groene elementen weet je instinctief waar je moet klikken. Net als over de reden waarom je daar iets moet kopen, hier kun je niet omheen.

Een slimme CTA-techniek is de ‘sociale bewijskracht’ techniek van Cialdini. ‘Andere webshopbezoekers kochten ook artikel x’, ‘aanbevolen accessoires voor product x’, ‘dit artikel is al x aantal keer gekocht’. Door deze techniek te implementeren in je winkelmandje verhoog je hoe dan ook je conversie.

Tot slot: Dood eventuele addertjes onder het gras, zoals onverwachte verzendkosten of een lange levertijd, want anders haakt je bezoeker alsnog af.

5. Lever de best mogelijke ervaring

Een goede ervaring in de webshop (user experience of UX) kan de conversie enorm verhogen. Wees je bewust van hoe je doelgroep door je webshop heen beweegt. Welke reis maakt ze om tot haar doel te komen? Zo kun je de UX valideren via user tests: ga niet uit van je eigen ervaring maar toets deze bij de gebruikers zelf.

Naast de user tests is ook Google Analytics een mooie bron van data. Je hebt binnen enkele klikken de bezoekersstroom in zicht. Vervolgens is het interessant om te achterhalen wat je bezoeker op de desbetreffende pagina doet: Hotjar is hier dé tool voor. Door middel van heatmaps en page-recordings kun je precies zien waar je bezoeker op triggert. Met deze nieuwe inzichten kun je de ervaring optimaliseren.

Ook hier nemen we Coolblue als voorbeeld. Om hun UX te verbeteren, hebben zij een slimme manier ontwikkeld om zelfs het wachten op je bestelling prettiger te maken: wachttherapie.

6. Help een handje

Kan een bezoeker toch niet vinden wat hij zoekt? Voorkom dan dat hij naar je concurrent gaat. Maak het makkelijk om snel contact met je op te nemen. Kies bijvoorbeeld de laagdrempelige chattool Intercom. Dan kan je bezoeker met je chatten en kun jij automation mails versturen naar je prospects. Een win-win tool.

Is je bezoeker verknocht aan de manier waarop jij communiceert, je product in hebt gericht en hem benadert? Grote kans dat hij nog eens terug komt – of je aanbeveelt bij anderen.

Deze tips kunnen je online product nog sterker maken. En heb je vragen? Of wil je gebruik maken van onze expertise? Neem dan gerust vrijblijvend contact met Holder op om meer uit je online product te halen!

Dit artikel is tevens gepubliceerd op TwinkleMagazine.


Bas Schipper

Bas Schipper

Growth Hacker

Het scherm van Bas aka de Business Analyst, de Product Owner & Growth Hacker staat steevast vol met analyse programma's. Meten is weten! Bas is niet alleen product owner maar growth hackt de online producten met de data uit deze analyse programma's.

back

Laat je gegevens achter.