Growth Hacking: De basisprincipes van een growth hacker
Growth Hacking: De basisprincipes van een growth hacker
Bas Schipper

Growth Hacking: De basisprincipes van een growth hacker

  • Bas Schipper
  • 30 Sep 2016

“Growth hacking is not a rigid process or ‘secret book of ideas’, it’s a philosophy”. En dat maakt growth hacking ook lichtelijk verslavend...Growth hacking is een super populaire term die zich de afgelopen jaren als een olievlek onder ondernemingen verspreidt. De belofte van pure focus op de groei van je onderneming klinkt natuurlijk ook erg aantrekkelijk. In dit blog vertellen we onder andere wat growth hacking is.

Nog even een note voor we gaan beginnen: benieuwd wat een growth hacker voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op voor een groeiscan!

Wat is growth hacking?

Traditionele marketeers hadden altijd de taak om met reguliere middelen producten/merken in de markt te zetten. Met de komst van het internet jaren geleden werd de functie van een marketeer behoorlijk omgegooid. Merken en producten waren niet langer tastbare producten, denk aan Facebook, Twitter, en Coolblue. Deze digitale transformatie zorgde voor een geheel nieuwe werk- en denkwijze: Growth Hacking.

Waar growth hacking in de basis bijzonder geschikt is voor startups, kunnen ook gevestigde ondernemingen profiteren van een growth hacker. Heeft niet iedere onderneming - startup of scaleup - de wens om te groeien?

Een growth hacker gaat het liefst tegen de gevestigde orde in. De focus van een growth hacker ligt puur op het laten groeien van een business. Niet met de meest traditionele middelen, maar met creatieve en onconventionele methoden. Hij start een vernieuwd proces voor het activeren en engagen van bezoekers/gebruikers door online marketing, analytische skills en product development skills te combineren. Kortom: een growth hacker is een online marketeer en develope in een.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.



De 7 basisprincipes van een growth hacker

Niet iedere marketeer is een growth hacker, en niet iedere growth hacker is een marketeer. Daarom is een growth hacker een waardevolle aanvulling op je marketingteam. Om de growth hacking filosofie meer diepte te geven, zetten we de zeven basisprincipes van een echte growth hacker op een rij.

Een growth hacker is:

1. Creatief

Growth hackers zijn allergisch voor de voorgeschreven regels. Het liefst gaan ze tegen de gevestigde orde in, uiteraard met een vleugje eigenwijsheid en creativiteit.

2. Nieuwsgierig

Growth hackers zijn nieuwsgierig, naar alles! Dus het is logisch dat zij multidisciplinaire kennis bezitten. Zij zijn niet alleen experts in de marketing maar hebben ook affiniteit met de technische kant van de producten. Ze zijn daardoor multi inzetbaar binnen het marketingteam.

3. Empathisch

Growth hackers achterhalen de drijfveer achter het gebruik van het desbetreffende product. Zij zien de problemen waar de doelgroep tegen aanloopt, valideren deze en bedenken hier oplossingen voor.

4. Zorgt voor inzicht

Analyseren, analyseren, analyseren. Growth hackers nemen de tijd om de data te structureren en te analyseren om nieuwe inzichten te krijgen. Vervolgens ontwikkelen ze een actieplan om deze inzichten tot uitvoering te brengen.

5. Creëert logica

Growth hackers analyseren zowel kwantitatieve als kwalitatieve data voor het maken van beslissingen. Zij baseren dit niet op het intuïtie, maar op harde feiten.

6. Is flexibel

Growth hackers zijn geduldig. Vaak gaan de dingen niet zoals ze vooraf worden ingeschat. En als dat wel het geval is, dan gebeurt dat niet van de een op de andere dag. Er zijn altijd obstakels te nemen in het proces.

7. Vertrouwt op de wetenschappelijke aanpak

Growth hackers vertrouwen op de wetenschappelijke methode om de groei van een onderneming aan te pakken. Ze vormen hypotheses, doelstellingen en voorspellingen en testen en analyseren deze vervolgens ijverig.

Start je groei

Je bent overtuigd: je gaat je business laten groeien door te growth hacken! Maar krijg je het al Spaans benauwd bij het idee? Waar begin je? Hoe gaat het in z’n werk? Wat moet je doen? Laat de Holder 360° groeiscan doen en kom erachter wat growth hacking met jouw business kan doen.


Bas Schipper

Bas Schipper

Growth Hacker

Het scherm van Bas aka de Business Analyst, de Product Owner & Growth Hacker staat steevast vol met analyse programma's. Meten is weten! Bas is niet alleen product owner maar growth hackt de online producten met de data uit deze analyse programma's.

back

Laat je gegevens achter.