Goed bewaarde geheimen van Google Analytics (deel 1)
Goed bewaarde geheimen van Google Analytics (deel 1)
Bas Schipper

Goed bewaarde geheimen van Google Analytics (deel 1)

  • Bas Schipper
  • 17 Nov 2016

Google analytics is een geweldige tool om websitebezoekers in de gaten te houden, en dan vooral voor makkelijk meetbare data. Of je nou wel of geen fan bent van grafieken en cijfers en andere hard data, de inzichten uit Google Analytics zijn waardevol. In twee blogs vertel ik je alle goed bewaarde geheimen van Google Analytics.

Naast het inrichten van de funnels, het instellen van segmenten en het achterhalen van de bounce rates kun je nog veel meer met Google Analytics. In dit artikel vertel ik je graag enkele goed bewaarde geheimen zodat jij eenvoudig nog meer uit Google Analytics kunt halen. 

Google Analytics in combinatie met andere soft data tooling zoals Hotjar zijn voor ons Holderianen een must. Hotjar gebruikt onder andere recordings, heatmaps en formulier analyse om het gedrag van bezoekers op de website te meten. In de twee blogs van Brendan kun je meer lezen over Hotjar en het inrichten van de conversiefunnel.

Geheim 1: Custom dashboard via de Crowd

Google Analytics staat bol van kwantitatieve data. ‘Door de bomen het bos niet meer kunnen zien’ is een veelgehoorde klacht over de Google Analytics interface, wat in sommige gevallen zelfs tot aversie van deze tool kan leiden!

Daarom is het verstandig om het dashboard van Google Analytics aan te passen aan je eigen wensen en alleen die metrieken te tonen die voor jou van belang zijn.

Dit kan op twee manieren: 

1. Je stelt zelf je dashboard samen. Erg leerzaam, maar wel een hoop werk. 

2. Je gaat Crowd Sourcen en kiest uit de  Google marketplace een specifiek kant en klaar dashboard wat door een andere enthousiaste Google Analytics gebruiker is gedeeld.

Voordeel van een kant en klaar dashboard is dat je vooraf beoordelingen en reviews kunt lezen en op basis daarvan een goede keuze kunt maken. Ook kun je uitgebreid naar dashboards zoeken, het blijft tenslotte een Google initiatief! Daarnaast kun je filteren op de soort informatie die jij belangrijk vindt. SEO, Conversie, Mobile, Social Media, Site Speed: noem het maar!

Zodra het dashboard is toegevoegd aan je eigen omgeving, dan ben je helemaal vrij om zelf nog relevante aanpassingen te doen voor de laatste missende stukjes inzicht.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.



Geheim 2: Google Spreadsheets integratie

Export is key

Zoals met andere business intelligence achtige oplossingen is het prettig om data te exporteren naar bijvoorbeeld Excel om daarmee verder te filteren, te sorteren en andere bewerkingen uit te voeren. Ook dit is mogelijk via Google Analytics, en zelfs geheel geautomatiseerd. Dus geen copy-paste meer.

Via de Google Analytics Spreadsheet Add-on die je kunt installeren in Google Spreadsheets kun je vrijwel alle data exporteren om deze verder te bewerken. Ook is het mogelijk om data vanuit meerdere Google Analytics accounts te combineren in één Google Spreadsheet.

Indien gewenst kan een rapportage op vaste tijden gegenereerd worden waarbij een snapshot van de data wordt gemaakt. Zo kun je over langere termijnen nog meer inzicht krijgen en gemakkelijk vergelijkingen maken.

Graphs

Een tweede stap is om data via grafieken te tonen en te embedden op andere dashboards. Zo kun je bijvoorbeeld een geïntegreerd beeld krijgen met resultaten op je growth hacking dashboard.

Wat de Google Analytics Spreadsheet Add-on zo krachtig maakt, is dat je zonder te programmeren en met alleen een klein beetje kennis van regular expressions toch heel waardevolle inzichten kunt krijgen.

Nu wil je natuurlijk gelijk van start? Snap ik! Met deze  beknopte installatie uitleg kun je binnen 10 min met je eerste data uit Google Analytics aan de slag.

Configureer je rapport, de resultaten worden getoond in een aparte tab. Maak een grafiek van je resultaten.

Geheim 3: Annotaties

“De conversie was wel erg laag op maandag 4 oktober, was dat niet die dag dat er een probleem met iDEAL was?”

“Hey, kijk eens hoeveel verkeer we hadden op 13 september! Was dat de dag dat de nieuwe campagne van start ging?”

“We hebben op 18 oktober erg veel boekingen gehad voor een zonvakantie, was dat het weekend dat het zo uitzonderlijk koud was buiten?”

Google Analytics is natuurlijk niet in staat om zelf verbanden te leggen. Dat doe jij! Waarom had je vanaf een bepaald moment zomaar veel meer bezoekers op je website? Waarom werd een bounce rate opeens lager? Of waarom nam een funnelconversie van het ene op het andere moment toe?

Dat is waarbij annotaties je kunnen helpen. Met annotaties leg je een verband tussen de echte wereld en Google Analytics. Het zijn dus eigenlijk een soort van geheugensteuntjes voor als je data uit het (recente) verleden bekijkt. Deze geheugensteuntjes kun je toevoegen aan grafieken in Google Analytics. Je kunt ze voor jezelf houden maar ook delen met collega’s, zodat iedereen die Google Analytics gebruikt over dezelfde informatie beschikt.

Het is heel eenvoudig om annotaties te maken: Klik op het kleine grijze pijltje onder een willekeurige grafiek. Kies “+ Nieuwe annotatie maken” in het uitklapmenu. Kies een datum en vul de annotatie in. Selecteer of je de annotatie wilt delen met je collega’s en sla de annotatie op.


Enkele eenvoudige annotaties.

Je kunt annotaties dus gebruiken om lanceringen, publicaties, onderhoud, verstoringen, nieuwsbrieven, campagnes, persberichten, SEO aanpassingen, feestdagen, nieuws of zelfs uitzonderlijk weer te markeren. Dit helpt om pieken en dalen te verklaren.

Je annotaties kun je ook exporteren uit Google Analytics en weer gebruiken via de eerder besproken Google Analytics Spreadsheet Add-on.

Zelf aan de slag

Richt je Google Analytics (en Hotjar) goed in, dan heb je een belangrijke stap gezet om te kunnen analyseren. En als het allemaal iets te veel informatie is?  Stuur me een e-mail, dan help ik je graag verder!

Bas Schipper

Bas Schipper

Growth Hacker

Het scherm van Bas aka de Business Analyst, de Product Owner & Growth Hacker staat steevast vol met analyse programma's. Meten is weten! Bas is niet alleen product owner maar growth hackt de online producten met de data uit deze analyse programma's.

back

Laat je gegevens achter.