Een succesvolle Startup: Wat moet je weten?
Een succesvolle Startup: Wat moet je weten?
Lisanne Steenis

Een succesvolle Startup: Wat moet je weten?

  • Lisanne Steenis
  • 11 Dec 2014

Onlangs publiceerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een nieuw rapport waaruit blijkt dat het aantal startende ondernemers voor het derde jaar op een rij is toegenomen. Het toenemende consumentenvertrouwen en lichtpuntjes in de economie zorgen ervoor dat steeds meer ondernemers de uitdaging aangaan en een startup beginnen. Deze trend is ook bij Holder duidelijk zichtbaar. In het afgelopen jaar hebben we ondernemers kunnen helpen bij het succesvol online brengen van hun startup.



Het opzetten van een startup kan een heel traject zijn. Er zijn veel elementen waar je rekening mee moet houden voordat het een vliegende start kan maken. In dit blog vertellen wij onze visie over wat een startup succesvol maakt.

Pitch jouw concept
Zoals iedere ondernemer hebben ook wij 12,5 jaar geleden in de schoenen van de startende ondernemer gestaan. Door de kennis die we in de loop van jaren zelf hebben opgedaan en bij mede ondernemers die we hebben geholpen, hebben gezien, weten we ook als geen ander waar je op moet letten met het starten van jouw onderneming.

Is een uitgebreid business plan wel nodig?
Bespaar jezelf ten eerste veel tijd en inspanning met het schrijven van een uitgebreid businessplan. Wij adviseren startende ondernemers altijd om eerst het concept in grote lijnen uit te schrijven voordat ze de diepte in duiken. Veel aandacht besteden aan een dik rapport is zonde van de vaak toch al schaarse tijd. Kortom, lean-and-mean: een korte uitwerking van het concept, visie, doelgroep en verdienmodel. Op deze manier denk je ook direct na over jouw salespitch en kun je jouw concept straks in slechts een paar zinnen verkopen.

Hoe toets je jouw idee?
Als ondernemer ben je natuurlijk enthousiast over jouw concept. Maar pitch jouw idee ook eerst eens bij vrienden en familie. Zo werk je niet alleen direct aan jouw verkooppitch, je doet ook direct onderzoek naar de slagingskans van jouw concept. Zijn jouw naasten ook enthousiast en bereid genoeg om voor jouw product/dienst te betalen? Dan reist een belangrijkere vraag: hoeveel zouden zij willen gaan betalen? Door dit kleinschalige onderzoek heb je direct waardevolle informatie in handen. Want als jouw naasten bereid zijn hun eigen geld in het concept te steken, is het blijkbaar een goed idee! Geef ook niet meteen de moed op, als je familie, vrienden niet direct heil zien in het idee. Misschien kunnen ze zich niet identificeren met doelgroep. Ga dan eens na bij wie de doelgroep nu precies wel is en probeer hetzelfde bij hun.

Leg jouw idee op tafel bij een expert
Gedurende het uitdenken van het concept kun je er ook voor kiezen om jouw idee voor te leggen bij een goede sparringpartner. Op basis van de ervaring met diverse startups, kan een partner als Holder jou ook andere invalshoeken laten zien. Zo benaderen we de ideeën altijd alsof we deze zelf in de markt zouden gaan zetten. Zijn we kritisch? Zeker! Want aan een meeprater heb je uiteindelijk niets. Als we het idee niets vinden, dan zullen we dat ook zeggen. De zwakke en sterkere elementen binnen je idee zullen we voor je blootleggen. Gedurende een eerste brainstormsessie geven we je ook direct inzicht in het gehele proces van idee tot aan realisatie van het online product.

Financiering voor startups
Nadat je jouw concept goed hebt uitgewerkt, is het tijd voor de volgende stap. Voor startende bedrijven is het in economisch moeilijke tijden lastiger om de financiering rond te krijgen. Dus hoe kom je als start-up aan de benodigde financiering? De ideale financieringsmix verschilt uiteraard per situatie. Kies daarom de vorm die het beste bij jouw startup past.

- Tip: Pak het gefaseerd aan. Je hoeft niet meteen al het geld op tafel te hebben. Kijk eerst eens wat er nodig is om andere investeerders aan tafel te krijgen en van het idee te overtuigen. Een visuele uitwerking kan bijvoorbeeld erg helpen bij de beeldvorming naar investeerders. -

Financiering van de bank
Een logische eerste stap is de stap richting de bank. Maar voordat je jouw businessplan inlevert en wordt teleurgesteld door een ‘nee’, kun je ook eerst geld ophalen in jouw eigen netwerk, bij vrienden of familie. Stel, jij hebt 80.000 euro nodig om jouw concept te financieren en je haalt de eerste 20.000 euro op uit jouw netwerk. Dan heb je direct een veel grotere kans dat de bank jouw idee gaan financieren. Als er meerdere mensen geld willen investeren in jouw concept, geeft dat de bank een blijk van vertrouwen in het concept.

Hoe zoek je investeerders?
Daarnaast kun je er ook denken aan Business Angels, een netwerk van ondernemers en particuliere investereerders, het uitgeven van aandelen of crowdfunding. Nederland heeft een schat aan platformen waar ondernemers met investeerders in contact worden gebracht. Zodoende is er voor elk concept een passend platform waar men zijn ideale investeerders kan bereiken. Banken staan daarnaast ook positief tegenover crowdfunding. Zo raad ABN Amro crowdfunding platform Symbid aan bij MKB-ondernemers. Symbid is direct een goed voorbeeld van een startup waar de mensen van Holder vanaf het eerste moment aan tafel hebben gezeten.

Kwaliteit van techniek
De kwaliteit van techniek is in onze ogen één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle startup. Om jouw startup online tot een succes te maken, kun je je falende systemen niet veroorloven. Drive ugo is een goed voorbeeld van hoe techniek kan bijdragen aan het succes van een onderneming. De jonge speler op de taximarkt onderscheid zich van de concurrentie door de grensverleggende mobiele applicatie. Een op maat gemaakte mobiele applicatie voor de consumenten communiceert feilloos met een slimme back-end. Daardoor is ugo in staat te allen tijde realtime informatie over de taxiritten en de passagier op te vragen en hierop in te spelen. De startup is in Nederland zo’n succes dat zij binnenkort internationaal gaan uitbreiden.

Continious Deployment
De meeste startups hebben tegenwoordig een sterke focus op continious deployment. Ze willen in een veranderlijke markt snel aanpassingen kunnen doorvoeren in het product. Om de startups in deze behoefte te kunnen voorzien, moet hier tijdens de ontwikkeling rekening mee worden gehouden. Flexibele applicaties die moeiteloos meegroeien met de onderneming zijn hier de oplossing. Met een flexibele, schaalbare applicatie kunnen snel en eenvoudig nieuwe producten worden ontwikkeld.

Minimal viable product
Tot slot adviseren wij startups om te starten met een z.g. minimal viable product. Een minimal viable product (MVP) is een zo klein mogelijk product, volledig werkzaam, aansluitend bij het concept. Op deze manier leer je ondernemer zonder direct een groot risico te lopen. Met het MVP lever je met een minimale investering en in een zo kort mogelijke tijd een klein product op. Het product zal voor de gebruikers goed functioneren. Doel is om te kijken of het product/dienst aanslaat bij de doelgroep. Zo kun je ook al snel inspelen op zaken die je in eerste instantie niet had verwacht, leren en doorgroeien.

Hulp nodig bij jouw startende onderneming?
Ben je benieuwd wat wij voor jou en je startup kunnen betekenen? Neem dan eens contact met ons op.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.



Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.