Crowdfundingmarkt breekt record met 50 miljoen euro in Q1 en Q2
Crowdfundingmarkt breekt record met 50 miljoen euro in Q1 en Q2
Lisanne Steenis

Crowdfundingmarkt breekt record met 50 miljoen euro in Q1 en Q2

  • Lisanne Steenis
  • 15 Jul 2015

Het eerste half jaar van 2015 is met een opbrengst van € 50 miljoen euro booming geweest voor de Nederlandse crowdfundingmarkt, blijkt uit een onlangs verschenen onderzoek. Met de groei van 2014 nog vers in het geheugen ziet het er voor 2015 ook rooskleurig uit. Als de trend zich op deze manier voortzet, wordt naar verwachting dit jaar de magische grens van 100 miljoen euro bereikt.


Crowdfunding blijft groeien

Crowdfunding heeft de afgelopen jaren niet alleen wereldwijd maar ook zeker in Nederland een enorme groei doorgemaakt. Dat heeft er tevens voor gezorgd dat het inmiddels de grootste vorm van alternatieve financiering vormt. In de afgelopen twee jaar is de markt voor crowdfunding dan ook telkens weer verdubbeld. En het zal voorlopig ook alleen maar blijven groeien door de steeds groter groeiende groep investeerders en financieringsaanvragen.

Ontvang maandelijks interessante artikelen in je mailbox.

Nieuwe crowdfunding platformen

De groei is niet alleen zichtbaar bij bestaande online platformen als SymbidLendahand en JustGiving. In het laatste jaar is de Nederlandse crowdfundingmarkt tevens verrijkt met een aantal nieuwe crowdfunding platformen. Zo is in het najaar van 2014 het eerste crowdfundingplatform voor Suriname van Apura Networks gelanceerd. Dit online crowdfunding platform maakt het voor iedereen mogelijk relatief kleine bedragen te doneren aan projecten in Suriname. Maar ook NEN heeft een grensverleggend crowdsourcing platform ontwikkeld, NENCrowd genaamd. Het online platform biedt geïnteresseerden een manier om hun betrokkenheid en financiële bijdrage aan NEN-projecten op maat af te stemmen en afhankelijk van het soort project ook hun mate van invloed. 


Kansen in de crowdfundingmarkt

Ondanks het alsmaar groeiend aantal aanvragen en platformen, zijn er een aantal kansen die onbenut blijven. Er zijn een aantal mooie platformen gelanceerd die zich richten op crowdfunding in alle branches. Toch zijn er ondernemers met een financieringswens die niet altijd de juiste branche-specifieke investeerders weten te vinden bij dergelijke platformen. Door een crowdfunding platform te ontwikkelen die zich richt op een specifieke branche, heb je een gat in de markt te pakken. Met een niche platform creëer je een community waar ondernemers met kennis en ervaring in een specifieke branche samenkomen met de juiste investeerders. Een succesverhaal van een niche B2C platform is Solar Green Point, die zich specifiek richt op het funden van zonnepaneelparken.

Crowdfunding platform opzetten?

Op zoek naar een partij die jouw crowdfunding platform kan helpen uitdenken en ontwikkelen? Kom dan eens langs voor een brainstormsessie met een lekkere kop koffie.

Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Online Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.