6 tips en tools om jouw online doel te bereiken
6 tips en tools om jouw online doel te bereiken
Bas Schipper

6 tips en tools om jouw online doel te bereiken

  • Bas Schipper
  • 7 Nov 2016

‘Meten is weten’: het klinkt makkelijk. Maar wat wil je precies meten? En hoe doe je dat? In ons blog krijg je 6 tips om meer uit je online product te halen en lees je hoe je heldere doelstellingen formuleert. De tips hieronder helpen je verder op weg naar resultaat.

1. Bedenk wat je gaat meten

Wat je precies gaat meten hangt af van het soort product en van je businessdoelstellingen. Bepaal de one metric that matters (OMTM). De OMTM helpt ondernemers bij structureren van het meten van de juiste dingen op het juiste moment. Zo ben je niet all over the place want de OMTM geeft focus. Je kunt nu eenmaal niet twee dingen tegelijk doen. 

Bepaal ook de juiste KPI’s (key performance indicators) die de OMTM ondersteunen. Let wel op: de andere KPI’s zijn er uitsluitend om die ene doelstelling te halen. Zo niet, weg ermee!

2. Bepaal waar je staat

Je weet waar je heen wilt, je weet wat je gaat meten. Maar weet je ook hoe je er op dit moment voor staat? Je gaat stappen zetten om je product te verbeteren, dus zorg dat die stappen je verder brengen op weg naar je doelstelling. Begin altijd met een goede nulmeting.

3. Verdeel je pad in stappen

Is het realistisch om in 1 keer je doelstelling te halen? Misschien wel, maar dan is je doelstelling niet heel ambitieus – of je hebt een eerste stap voor ogen in plaats van je einddoel. En misschien ook niet: als je in 1 keer een moeilijk doel wilt bereiken en je komt er halverwege achter dat dat niet lukt, moet je opnieuw beginnen.

Deel daarom altijd je doelstelling op in haalbare, realistische stappen. Begin klein en verfijn de stappen steeds verder, met je doel helder in het vizier.

Denk aan een webwinkel. Je zou de OMTM ‘gemiddelde omzet per bezoeker’ kunnen opdelen in meetpunten:
  • het aantal bezoekers op de homepagina
  • het aantal bezoekers op de productpagina
  • het aantal bezoekers dat iets in zijn winkelmandje stopt
  • het aantal bezoekers dat zijn winkelmandje afrekent
Zo krijg je data die jou laten zien in welke stap bezoekers afhaken. Hier kun je dan verbeteringen in aanbrengen. Vervolgens wil je de omzet beter in zicht te krijgen en verfijn je de KPI’s:
  • aantal producten per bezoeker in winkelmandje
  • gemiddelde waarde van de producten in het winkelmandje

Dit doe je uiteraard ook met de andere KPI’s. Kies alleen díe stappen die je verder brengen naar het gestelde doel. Zo versterk je de conversiefunnel. Wil je meer weten over de conversiefunnel? Lees dan het blog van Brendan.

4. Kies de juiste tool

Verschillende klussen vragen om verschillende gereedschappen. En het advies is: deel de resultaten van je metingen met iedereen die betrokken is. Deze tools zijn handig:
  • Google analytics: een must have op je website! Stel doelen in, meet hoeveel bezoekers je krijgt, ontdek of ze op de juiste pagina’s komen... Deze tool biedt een schat aan informatie over je bezoekers. Het ingebouwde dashboard helpt je om overzicht te houden.
  • Hotjar: zie waar je bezoekers klikken dankzij heat maps. Je kunt zelfs hele websitebezoeken opnemen om de flow te bekijken. Zo kom je erachter of je design en conversie werken zoals je ze bedacht had. Biedt ook mogelijkheden voor polls en formulieranalyse.


Voorbeeld van een Hotjar heatmap

  • Lipperhey: een korte scan die je laat zien of je website voldoet aan de (technische) SEO eisen – en wat je moet veranderen om dit te verbeteren. Na registratie krijg je nog meer inzichten en wordt de scan verfijnd voor technische SEO, content SEO en populariteit ( linkbuilding).
  • VWO: een andere lay-out, teksten weglaten, een andere kleur voor een knop... Wat zorgt voor betere conversie? Met Visual Website Optimizer doe je eenvoudig een A/B-test. Geen designer of programmeur nodig, je kunt zelf aan de slag. Doe aanpassingen, bepaal hoeveel bezoekers de variant te zien krijgen en meet of je aanpassingen effect hebben.

Met deze tools zet je de eerste basis om te meten of je de doelstellingen hebt gehaald. Wil je meer tools die het growth hacken voor jou makkelijker maken? Download dan de Growth Hacking Tools Infographic.

5. Beoordeel de uitkomsten zorgvuldig

Als je de uitkomsten van de metingen naast elkaar legt, wat zie je dan? En vooral: wat zeggen die verschillen? Sta hierbij stil voordat je conclusies trekt. Zijn er invloeden van buitenaf geweest, zoals een reclamecampagne die invloed op de cijfers heeft gehad? Matcht de heat map met de data uit Analytics? Doe een extra check op de uitkomsten: zo voorkom je dat je een verkeerde conclusie trekt en verkeerde actie onderneemt.

6. Blijf verder ontwikkelen

Heeft je aanpassing geen effect gehad? Niet getreurd, dat hoort erbij. De meeste experimenten mislukken. Of heb je juist een geweldig resultaat? In beide gevallen is het niet de tijd om stil te zitten. Dit is pas het begin!

De metingen laten je zien waar je het proces kunt verbeteren, bijvoorbeeld waar je bezoekers afhaken. Deze feiten en cijfers dienen weer als input (nulmeting) om de volgende stap te zetten. Je kunt nu je product verder ontwikkelen en meten of je nieuwe stappen het gewenste resultaat hebben. Blijf deze cirkel van Plan > Do > Check > Act (PDCA) volgen om steeds een stap verder te komen. Want je online product is nooit af!

Plus: hou het simpel

Breng je online product verder op basis van cijfers en feiten en behaal zo je doelstelling: deze tips en tools maken het een stuk eenvoudiger. En als afsluiter nog 1 laatste tip: hou het simpel en voorkom dat je verdrinkt in je data. Je hoeft immers maar 1 ding tegelijk te doen...

Vind je het lastig om de juiste KPI’s te benoemen of om ze in kleinere stappen te verdelen? Wil je hulp bij het instellen van de tools voor jouw product of bij de analyse van je metingen? Of heb je een andere vraag? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op of  doe de 360° groeiscan!



Bas Schipper

Bas Schipper

Growth Hacker

Het scherm van Bas aka de Business Analyst, de Product Owner & Growth Hacker staat steevast vol met analyse programma's. Meten is weten! Bas is niet alleen product owner maar growth hackt de online producten met de data uit deze analyse programma's.

back

Laat je gegevens achter.