360° growth hacking: laat als een piraat je business groeien [how to]
360° growth hacking: laat als een piraat je business groeien [how to]
Lisanne Steenis

360° growth hacking: laat als een piraat je business groeien [how to]

  • Lisanne Steenis
  • 11 Oct 2016

Check het orginiele artikel op Frankwatching

Growth Hacking, de term is al een paar jaar super populair! De belofte van een 100% focus op de groei van je business klinkt natuurlijk ook iedere ondernemer als muziek in de oren. Maar wat is growth hacking nu eigenlijk? Is een growth hacker de vervanging van of beter dan een marketeer? In dit blog duiken we dieper in de strategie achter growth hacking.

Growth hacking lijkt typisch iets voor startups. Maar zeker ook corporates kunnen groei realiseren door middel van growth hacking. En mochten je handen nu meteen al beginnen te jeuken: als je benieuwd bent wat een growth hacker voor jouw onderneming kan betekenen, laat dan de 360 groeiscan doen.

Wat is growth hacking?

De beste manier om growth hacking te begrijpen start bij het uitleggen van de term ‘hacker’. Bij de term ‘hacking’ denken veel mensen aan het hacken van een website. Maar feitelijk gaat ’t een hacker om het bereiken van bepaalde doelen. Uiteraard niet altijd volgens de voorgeschreven methoden, want het is en blijft een hacker. En dat is precies wat een growth hacker doet: zorgen dat een onderneming snel groeit door het uitvoeren van sprints, tests en experimenten.

Ondanks dat het woord ‘hacking’ een negatieve lading heeft, betekent growth hacking niet alleen het spitten door codes, laat staan het toepassen van shady marketingtactieken. De focus van growth hacking is het realiseren van groei van het product- of dienstgebruik met creatieve en onconventionele methoden. Growth hacking is dus niet marketing in de meest traditionele vorm, het gaat verder!

Growth hackers zorgen dat je traffic op de site toeneemt, ze weten meer leads te genereren, verbeteren je conversie: allemaal om ook op lange termijn te groeien. Daarvoor passen ze verschillende marketing- en productiteraties toe. Het zijn dus marketeers en ontwikkelaars in één. Growth hacking heeft dan ook raakvlakken met marketing, UX/UI en data-analyse.

Growth hack je business als een piraat

Voordat je voortvarend van start gaat met alle kennis die je wellicht al hebt opgedaan, is ook hier een goede strategie en structuur key voor een succesvolle groei. Growth hackers zijn dol op tegendraadse acties. Zij growth hacken dan ook als een piraat: met creatieve methodes maken zij de business tot een succes.

Veel startups werken al volgens de Pirate Metrics van Dave Mcclure. Maar grotere ondernemingen kunnen met dit model ook snel groeien. Sterker nog: als startups al succesvol zijn met minimale middelen, wat kun je dan als gevestigde onderneming met aanzienlijke middelen voor elkaar krijgen?

‘AARRR!’ says a pirate

De Pirate Metrics vormt een bekende growth hacking methode. Je leert niet alleen je klanten en bezoekers beter te begrijpen maar ook de funnel beter te meten. Je klanten gaan namelijk vrijwel altijd door 5 stadia: Acquisition, Activation, Retention, Referral & Revenue: AARRR!

1. Acquisition: bezoekers binnenhalen

Je marketingactiviteiten hebben hun werk gedaan: je hebt de aandacht van bezoekers getrokken. In de acquisitiefase leggen zij het eerste contact met je online product of dienst. Ze bekeken je website en klikten lekker rond. Het aantal bezoekers is een belangrijke indicatie om te zien welke marketingkanalen lucratief zijn.

Growth hackers bepalen de kwaliteit van de kanalen op basis van een aantal criteria. Hoeveel pagina’s hebben bezoekers bekeken? Zijn ze langer dan 20 seconden gebleven? Hebben ze de contactpagina bekeken? En komen ze weer terug? Het gaat hier om de engaged users van je product.

2. Activation: bezoekers worden gebruikers

In het activatiestadium maken bezoekers zich kenbaar en gebruiken ze ook daadwerkelijk je product. Bijvoorbeeld door een signup voor het demo-account of door een klantenaccount aan te maken. Geef ze per actie een bepaalde score mee, dan weet je precies hoe betrokken ze zijn bij je dienst of product.

3. Retention: laat ze terugkomen

Je gebruikers zijn geactiveerd en geïdentificeerd doordat ze een formulier op je webapplicatie hebben ingevuld. Nu verschuift de focus naar retentie: laat gebruikers terugkeren.

Hoe je de retentie meet? Simpel. Je telt gewoon hoe vaak iemand terugkomt. De frequentie is natuurlijk relatief: sommige producten vereisen dagelijks gebruik, andere wekelijks of misschien wel maandelijks. Het aPaaS ontwikkelplatform Betty Blocks trackt bijvoorbeeld hoe vaak mensen inloggen in hun applicatie. Zijn ze langer dan een week niet geweest? Dan re-activeren ze hen met een geautomatiseerde e-mailcampagne.

4. Referral: zorg dat ze over je praten

Word of mouth (WoM) is een krachtige marketing tool. De wervende gesprekken tussen twee mensen zorgen namelijk voor de hoogste conversie. Zorg er daarom voor dat mensen over je gaan praten. In deze fase zijn gebruikers niet alleen blij met je product of dienst, zij geloven dat het ook waardevol kan zijn voor anderen. Een goed voorbeeld hiervan is Dropbox. Zij gebruiken een net iets andere methode om referral te stimuleren: voor het aanbrengen van een nieuwe klant krijg je zelf extra opslagruimte.

Je kunt referral op twee manieren meten:

  • Hoeveel bezoekers zijn er naar je product gestuurd?
  • Hoeveel bezoekers zijn klant geworden dankzij WoM?

Veel bezoekers versterken je exposure, je merk en je boodschap. Track daarom klanten end-to-end: van het eerste bezoek via een signup tot aan een betalende klant.

5. Revenue: waar verdien je het meest aan?

Mensen gebruiken je product of dienst, ze weten de waarde en ze betalen er voor. Nu komt het aan op de omzet. Door transacties te monitoren breng je in kaart welke inspanningen het meest lucratief zijn.
Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.