Web 2.0 voor de bakker op de hoek | Holder
Holder Blog
Chris Obdam

Web 2.0 voor de bakker op de hoek

  • Chris Obdam
  • 23 Jan 2007

Veel van de nieuwe online concepten die je dagelijks op internet ziet, bijvoorbeeld bij BlueAce, zijn web 2.0 web-applicaties. Toevoegingen aan je weblog of een andere tool waarmee je leven op internet eenvoudiger zou moeten worden. Maar wat kan ‘de bakker op de hoek’ met de laatste stroming in internet land?

Even terug naar de basis, wat is web 2.0? Bij info op deze site vindt u de volgende omschrijving: “Een socialer, democratischer en gebruiksvriendelijker internet”. Hoe ziet dat er uit in de praktijk. Vaak betekent dit ‘user generated content’; de bezoeker draagt bij aan de inhoud van de site of heeft minimaal de mogelijkheid
om te reageren.

Hier komen ook de zakelijke voordelen om de hoek kijken. Het heeft alles met merk beleving te maken. Door de komst van internet hebben ondernemingen steeds minder de controle over de ‘merk beleving’ van hun producten. Een imago wordt nu voor een groot gedeelte bepaald door reacties op de producten op internet en hoe weblogs er over schrijven. Dit kan tegenwoordig in vele varianten. Weblogartikelen is een voorbeeld maar ook verschijnen er steeds meer filmpjes over producten op YouTube of andere sites. Denk maar eens aan de Wii filmpjes waar de controllers door de lucht vliegen. Ook dit is web 2.0.

Conservatief ingestelde bedrijven zien dit als een bedreiging. Anderen zien hier kansen. Door zelf als onderneming te participeren in het weblog en reactie gedeelte word je speler in een spel wat in je voordeel kan werken. Door een leuk filmpje van je product op internet te plaatsen hoop je dat mensen hier op gaan reageren en zo genereer je ‘free publicity’. De bakker op de hoek zal niet zo snel een filmpje van een brood maken, maar voor een reclamebureau kan het een effectieve manier zijn om nieuwe mensen te werven.

Wat kan de bakker op de hoek dan met web 2.0. Kleine ondernemers kunnen hun klanten de mogelijkheid bieden om te reageren op hun werk. Zo kan de mogelijkheid geboden worden om real-life testimonials door de klanten te laten maken, meer geloofwaardig dan zelf geplaatste natuurlijk. Voorbeeld hiervan kan een whirlpool fabrikant zijn die zijn eindgebruikers direct en zonder tussenkomst foto’s of filmpjes over het product te laten plaatsen. Zo toont de site van de fabrikant foto’s van eindgebruikers in bad, kortom; een tevreden klant! De web 2.0 website bezoeker is op zoek naar gelijkgestemden en wil er een mening over horen. Die is de bezoeker meer waard dan het marketingverhaal van het bedrijf zelf. Door dit te faciliteren laat je het in je voordeel werken.

Op het bovenstaande wordt niet altijd even open op gereageerd door de huidige ondernemers. Velen zijn huiverig voor de reacties en willen deze controleren of redigeren. Voor een open merk strategie is durf en visie nodig. Maar wanneer het juist wordt toegepast kan web 2.0 ook voor de bakker op de hoek een succes kan worden.

Dit artikel is ook geplaatst op BlueAce, weblog over web 2.0 zaken

Chris Obdam

Chris Obdam

Founder

Als creatieve duizendpoot is Chris nauw betrokken bij de realisatie van de online producten. Zo wordt een goed online product uitmuntend.

back

Laat je gegevens achter.