Waarom Hotjar ‘the holy grail’ voor jouw online product is.
Waarom Hotjar ‘the holy grail’ voor jouw online product is.
Brendan Schoon

Waarom Hotjar ‘the holy grail’ voor jouw online product is.

  • Brendan Schoon
  • 17 Nov 2016

Oke, er zijn genoeg tools om het bezoekersgedrag van een online product in kaart te brengen. De eerste niet te missen tool is dan ook Google Analytics. Maar bij Holder zijn we bijzonder dol op een andere all-in-one tool voor het verzamelen van waardevolle data: Hotjar.

Hard vs Soft Data

Tools als Google Analytics geven concrete rapporten vol cijfers en grafieken. We noemen dit harde data: kwantitatief en gemakkelijk meetbare data.

Naast de harde analyse data met Google Analytics kun je met Hotjar het daadwerkelijke bezoek inzichtelijk maken: Soft Data! Hoe gebruikt iemand de website, wat is de bezoekersstroom, hoe gaan ze om met de formulieren, allemaal soft data. De trends die je in Hotjar ziet, kun je koppelen aan de harde data van Analytics. Zo meet je bijvoorbeeld wat de reden van een te lage conversie is, misschien vinden je bezoekers het formulier te lang.

Dat maakt de combinatie van Google Analytics met Hotjar onmisbaar. De implementatietijd van Hotjar bedraagt slechts 10 minuten. Daarna kun je direct aan de slag met het inrichten van heatmaps, funnels en formulier analyses.

Recordings

Bij Holder zijn we fan van Hotjar. Want met slechts 1 druk op de knop neem je het bezoekersgedrag met de recording feature. Hotjar is een van de betere tools als het gaat om het opnemen van het gedrag van de bezoeker. De opnames geven je als website beheerder direct inzicht in hoe jouw bezoekers zich door jouw website bewegen.


De fancy recording feature laat precies zien wat de bezoeker ook ziet tijdens het bezoeken van jouw website. Inclusief het scroll-gedrag, de bezochte pagina’s en de klikken.

Alle acties die de bezoeker doet tijdens zijn bezoek worden opgenomen en over een afbeelding van jouw website gezet waardoor je goed kunt zien waar de bezoeker met zijn muis overheen beweegt en klikt.

** Advanced tip: Je kunt het moment van opname instellen met Google Tag Manager. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld alleen recordings op te nemen van bezoekers die zijn ingelogd. Daarnaast kun je ook de vergelijking maken tussen de first time bezoekers of de returning bezoekers.

Heatmaps

Met een heatmap krijg je inzicht in de bewegingen, klikken en scroll acties van een bezoeker. Hoe meer activiteit er op een specifiek punt is hoe warmer de kleur. Daarnaast kun je ook precies zien hoe vaak er op een bepaald element is geklikt.

Door de soft data die je uit de heatmaps te vergelijken met de recordings krijg je inzichtelijk waarom bezoekers bijvoorbeeld vroegtijdig afhaken in een bestelflow of waarom ze juist niet op die ene button klikken.

Voorbeeld: Op de homepage van Holder is de call to action ‘Meer weten?’ klaarblijkelijk niet uitnodigend genoeg om op te klikken. De bezoekers gaan vrijwel direct naar het menu. De uitkomsten uit de heatmap nodigen uit om te gaan experimenteren met de call to action. Zo kan er tevens een A/B test worden opgezet met diverse taglines.


Formulier analyse

Het inrichten van een formulier analyse werd voorheen in Google Analytics gedaan. Dit kostte veel tijd omdat er allerlei parameters ingesteld moesten worden op het formulier zelf. Hotjar detecteert vanuit de URL waar het formulier op staat en welke velden er op het formulier aanwezig zijn. Easy peasy!

Na het instellen van het formulier zie je direct hoe lang iemand doet over het invullen van het inschrijfformulier maar ook de tijdsbesteding per veld inzien. Zo zie je bijvoorbeeld terug hoe lang iemand over het invullen van zijn wachtwoord doet en hoeveel pogingen hiervoor gedaan worden.

Uiteindelijk kun je aan het eind van de formulier analyse zien hoeveel mensen het formulier compleet invullen en wat de afbreuk is per veld.


Funnels

Net zoals in Google Analytics kun je via Hotjar funnels inrichten om de conversiefunnel inzichtelijk te maken van jouw website. De afbreuk die er per stap gemeten wordt, kun je vervolgens direct bekijken in de recordings waardoor je niet meer zelf de koppeling hoeft te maken tussen een funnel en de standaard recording feature van Hotjar.

Op deze manier schakel je dus sneller en is een eventueel probleem op de website veel sneller opgespoord.

Polls

Heb je niet voldoende soft data om analyses te kunnen maken van je website? Maak dan ook gebruik van een poll. Door een simpele vraag aan de bezoeker te stellen, ontvang je direct persoonlijke feedback.

De poll is in te stellen op iedere gewenste pagina. Je kunt zowel een open vraag als een multiple choice stellen. Tip: Hoe korter en duidelijker de vraag hoe hoger de response. Zo kun je de website nog beter optimaliseren voor een nóg hogere conversie.

En dat waren nog niet eens alle features van Hotjar. Naast de poll functionaliteit biedt Hotjar ook een Survey en Recruiter mogelijkheid.

Wil je bijvoorbeeld meer vragen stellen, maar niet met je poll, en je wilt alleen bezoekers benaderen die een product of service hebben gekocht dan kun je gebruik maken van de Survey tool van Hotjar. Deze is niet heel uitgebreid maar is succesvol door de eenvoud in zowel inrichting als invulling.

Met de recruiter functie kun je eenvoudig aan een selectie bezoekers een pop-up tonen om bijvoorbeeld bezoekers te laten inschrijven voor een beta test team van jouw website.

Waarom wij fan zijn van Hotjar? Om de data uit tools als Google Analytics e.a. op jouw website nog beter te interpreteren, geeft Hotjar jou een set met functies die soft data in kaart brengt. Van hoge kwaliteit en op een zeer gebruiksvriendelijke manier.

Door de data die je uit Hotjar krijgt te koppelen aan bijvoorbeeld paginabezoeken kun je afbreuk in je conversie funnel nóg beter in kaart brengen. Zo leg je de vinger sneller op de zere plek en krijg je inzicht in waar je met A/B testen het online product kunt optimaliseren.

Brendan Schoon

Brendan Schoon

Growth Hacker

Brendan is een growth hacker in hart en nieren. Hij focust zich als Product Owner altijd op het laten groeien van de online producten die hij met zijn team maakt.

back

Laat je gegevens achter.