Vier trends van Social Commerce
Vier trends van Social Commerce
Lisanne Steenis

Vier trends van Social Commerce

  • Lisanne Steenis
  • 7 Feb 2014

Voor lange tijd draaide e-commerce enkel over hoe lang een consument nodig had om op een website over te gaan tot aankoop. Snelle bevrediging van de consument heeft de grote retailers geholpen naar wat ze nu zijn. Maar nu is het tijd voor een andere aanpak, social commerce!



De online etalage van de socials 
Social commerce bestaat al veel langer dan je eigenlijk verwacht. Het ouderwetse mond-tot-mond reclame kent iedereen, maar in het geval van social commerce vindt dit plaats op de sociale netwerken. Middels verschillende sociale netwerken wordt er interactie gegenereerd met als doel de consument aan te zetten tot de aankoop van het product. Reviews, aanbevelingen en recensies zijn stuk voor stuk vormen van e-commerce, wanneer deze worden uitgezet op een sociaal netwerk met likes, retweets, pins en plusjes veranderd het in s-commerce.

Eigenlijk staat de inspiratie en product ontdekkingen van de consument centraal bij social commerce. Sociale netwerken als Pinterest, Facebook en Instagram gaan steeds meer lijken op digitale catalogi en virtuele winkelcentra. De shoppers onder ons kunnen rustig inspiratie op doen en connecties maken met mensen die ook geinteresseerd zijn in hetzelfde product of merk. Maar natuurlijk ook pagina’s volgen die in hun behoefte voldoen. De ondernemers en winkeliers staan te popelen om deze inspiratie om te zetten naar real life verkoop. Maar wat is dan het effect van deze social commerce? Over het algemeen zijn consumenten toch vaak gemakkelijk te beiïnvloeden door de ‘sluik’reclame die via de sociale netwerken wordt verspreid. Opzich niet raar. Als je als consument iemand hoort roepen dat het product helemaal geweldig is, is het natuurlijk lastig om daar weerstand tegen te bieden en neem je deze mening gemakkelijk over. Daar zou je als webshopeigennaar natuurlijk optimaal gebruik van moeten maken.

De impact van social commerce gaat tegenwoordig natuurlijk wel wat verder dan enkel een like, retweet of pin. Deze impressies worden steeds meer waard als social media op de juiste manier wordt toegepast en hiermee de brand engagement wordt vergroot. Het Amerikaanse 8thBridge heeft in ‘Social Commerce IQ 2013’ uitvoerig onderzoek naar social commerce gedaan en kwam met vier trends die zich in 2014 steeds meer zullen ontwikkelen.

1. Pinnen genereert meer ‘likes’ 
Meer dan de helft (56%) van de Nederlanders is in het bezit van een smartphone en heeft daarmee toegang tot het internet. Met de populariteit van het mobiele internet zijn er dan ook steeds meer mensen actief op platforms als Pinterest en Instagram. Deze platforms worden steeds meer gebruikt als bron voor winkel ideeëen, mode tips en zelfs gebruikt om verlanglijstjes te maken. 35% van de respondenten uit het onderzoek gaven aan dat zij Pinterest gebruiken om aankopen te doen. Dat geeft aan dat de ‘Pin it’ ook zeker niet onder mag doen voor de like en tweet optie in de webshops. Wat je dan ook in Nederland nog niet verwacht is in Amerika al ‘hot’, meer dan de helft van de Amerikaanse shops hebben de ‘Pin it’ optie in tegenstelling tot de ‘Like’ button.

2. Vine, een interessant netwerk? 
Vine is in Nederland nog vrij klein, maar kan wel kansen bieden voor retailers. Consumenten verwachten steeds meer van Vine en wat is er nou mooier dan als bedrijf aan deze behoefte te voldoen? Strategieën als het promoten van acties, previews van producten, mode tips en trends, tutorials en behind-the-scenes video’s kunnen zeker winstgevend zijn voor de brand awareness. De sleutel ligt in de creatie van korte teasers. Dus pak de visuele voordelen van dit opkomende netwerk met beide handen aan en beïnvloed de consument met deze vorm van social commerce.

3. Benut de kracht van sociale gegevens 
Amerikaanse retailers erkennen dat wanneer het sociale element verwerkt zit in het aankoopproces, dit beter is voor de ervaring van de consument. Het belonen van klanten met kortingen en prijzen voor ratings en andere sociale activiteiten attendeert de consument op het social shopping en geeft retailers toegang tot sociale profielgegevens. Twee vliegen in een klap zou je zeggen. Deze vorm van social commerce staat momenteel nog in de kinderschoenen. Middels de sociale gegevens die de klant bij een bestelling vrijgeeft, kan de shopervaring van de consument alleen maar worden verbeterd. De retailer kan namelijk een stuk gerichter adverteren, waardoor de consument enkel de producten waarin zij geïnteresseerd kunnen zijn te zien krijgen.

4. Een social login 
Het inloggen met een social media profiel heeft zeker zijn voordelen, voor zowel de retailers als de consument zelf. Het maakt het inloggen in de webshop niet alleen makkelijker voor de consument, hij of zij kan ook zien welke producten populair zijn bij social network vrienden. De retailer krijgt daarnaast een mooi beeld van hun huidige doelgroep: wie zijn ze, wie zijn hun vrienden en waar liggen hun interesses. Met deze interessante informatie kan de boodschap van de retailer tevens ook gepersonaliseerd worden met het doel de click-through rates te verhogen.

Kortom, in de wereld van social commerce zit nog wel behoorlijk wat rek. Is jouw webshop al klaar voor de social commerce step?

Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.