Met Gambitious kan iedereen in games investeren
Met Gambitious kan iedereen in games investeren
Lisanne Steenis

Met Gambitious kan iedereen in games investeren

  • Lisanne Steenis
  • 25 Aug 2016

De Nederlandse game-uitgever Gambitious opent vandaag voor iedereen zijn deuren. Voor minimaal 2200 euro word je aandeelhouder van één van de games die oprichter Paul Hanraets met zijn platform uitgeeft.

Crowdfunding heeft de game-industrie de afgelopen jaren veranderd. Ontwikkelaars plaatsen hun concept op platformen als Kickstarter en Indiegogo en iedereen die het idee tof vindt, kan de game steunen met een donatie. Maar wat als je wat meer geld te besteden hebt en daadwerkelijk in games wilt investeren? Daar biedt Hanraets een platform voor, dat nu ook groen licht heeft gekregen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Aanvankelijk richtte Hanraets zich met Gambitious ook op crowdfunding, maar sinds een kleine twee jaar geeft hij de games op zijn platform zelf uit. Dat houdt in dat hij de ontwikkeling in de gaten houdt, games in de digitale winkels van bijvoorbeeld Sony en Microsoft plaatst en ook de marketing verzorgt. "Investeren in games klinkt voor Nederlanders nog exotisch, en dat wil ik veranderen", aldus Hanraets.

Minimaal 2200 euro

Het idee achter Gambitious is simpel. Je kijkt rond op het platform, analyseert de games die in ontwikkeling zijn en je investeert minimaal 2200 euro in een spel dat je aanspreekt. Zodra de game op de markt wordt gebracht, wordt er eerst geprobeerd quitte te spelen. Alle eventuele winst wordt voor vijf jaar onder de investeerders verdeeld. Bij de best verkopende game van Gambitious zagen investeerders hun inzet verdubbelen.

Het dashboard om te investeren in games.

Gambitious heeft negen titels uitgegeven, waarvan er zeven binnen een maand winstgevend waren. Bij de andere twee die minder goed presteerden kregen investeerders 35 procent van hun inleg terug. Daarnaast loopt Hanraets ook risico: 30 procent van het totaalbedrag dat gameprojecten willen ophalen wordt door Gambitious geïnvesteerd.

Indiegames

Gambitious richt zich op indiegames: kleinere titels die een specifieke doelgroep hebben. De afgelopen jaren is de markt daarvoor enorm gegroeid, mede door de successen van Minecraft (2011), Spelunky (2012) en Monument Valley (2014). "Met indiegames heb je voor elk wat wils, of je nu van shooters of platformers houdt", aldus Hanraets. "De grote jongens spelen op safe, de spannende en creatieve titels komen van onafhankelijke studio's."

Transportsimulator Train Fever van Gambitious bedient een zeer specifieke doelgroep.

De stijgende populariteit van indiegames is de reden waarom Hanraets denkt dat de Nederlandse markt rijp is om in games te investeren. "Nederlanders waren een lange tijd huiverig om in games te investeren, mede door een reeks mislukte Nederlandse gameprojecten", aldus Hanraets.

Een typerend voorbeeld daarvan is indiegame The Flock (2015), die ondanks de aandacht van Microsoft en Sony en verschillende gewonnen prijzen niet het succes werd waar de Nederlandse studio Vogelsap op hoopte. Veel kopers vroegen hun geld terug en beloofde updates bleven uit.

Jonge investeerders aantrekken

Volgens Hanraets focust Nederland zich te veel op de mislukte gameprojecten terwijl er ook veel successen worden behaald. Neem bijvoorbeeld Awesomenauts (2012) van Ronimo Games of Ridiculous Fishing (2013) van Vlambeer, beide enorm populair in hun genre. "Volgens ons kan het juist heel lucratief zijn om in games te investeren", aldus Hanraets. "Niet elke game hoeft een homerun te zijn om een mooi rendement te behalen."

Xeodrifter van Gambitious speelt in op de populariteit van indieplatformers.

Gambitious is sinds begin van dit jaar winstgevend en zit volgens Hanraets inmiddels in een luxepositie: "Onafhankelijke gamestudio's weten ons te vinden, en we mogen zelf kiezen welke games we opnemen in ons platform. Zo maken we zelf al de eerste selectie."

Met de minimale inleg van 2200 euro hoopt Hanraets ook jongere investeerders aan te trekken: "Zij hebben meer affiniteit met games en kunnen beter inschatten of een game volgens hen een succes wordt. Maar de meesten investeren in games omdat ze die spellen gewoon dolgraag willen spelen."

Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.