Information design: Het vergeten ontwerp | Holder
Holder Blog
Chris Obdam

Information design: Het vergeten ontwerp

  • Chris Obdam
  • 29 Aug 2006

Ondanks dat internet is opgegroeid tot een nieuwe versie (2.0) is het medium nog verre van perfect. Het toegankelijke karakter maakt het mogelijk dat iedereen zijn bijdrage kan leveren. Dit levert prachtige dingen op. De kwaliteit daarvan loop zeer uiteen. Van een onderneming wordt verwacht dat deze zich professioneel presenteert. Dit is zeker nog niet bij iedere onderneming het geval. De minder geslaagde sites zijn globaal in twee groepen in te delen. Grafische sites en technische sites.

Grafische sites
Grafisch sites tonen aantrekkelijk en bieden veel (bewegend) beeldmateriaal. Duidelijk is dat vormgeving de aandacht heeft gehad. Over smaak valt natuurlijk altijd te twisten maar de insteek is duidelijk, het moet mooi zijn. De producten welke verkocht worden krijgen niet of nauwelijks ruimte, maar er staat wel een hele mooie vrouw bij! Deze categorie sites zijn te herkennen aan:

  • Grote headers (afbeeldingen boven aan de site)
  • Veel (heel veel) animaties; als het beweegt is het goed!
  • Op de voorpagina is geen informatie te vinden over de onderneming
  • Er staat een “Disclaimer” groot in beeld

Technische sites
Technische sites zijn ook makkelijk te herkennen. Deze site zijn gemaakt om alle (technische) mogelijkheden van internet in een pagina toe te passen.

Vroeger hadden ze allemaal één ding gemeen: een draaiend e-mail logo.

Maar ook dit type site is met zijn tijd meegegaan; er zijn afbeelding bijgekomen. Opvallend is dat al deze afbeeldingen zogenaamde “stock” afbeeldingen zijn, ze komen uit een catalogus. Mensen aan een telefoon is daar een bekend voorbeeld van. Gevolg is dat je mensen op een site zien die er wel erg vrolijk uit zien en bij navraag uiteraard ook niet op het bedrijf werken. Standaard kenmerken voor dit type sites:

  • Ze zien er niet uit! (Soms valt over smaak niet te twisten :-))
  • Er zijn veel pagina’s maar deze bieden geen informatie (lege vacaturepagina waar nooit een vacature heeft gestaan)
  • Bewegende teksten
  • Er is altijd een nieuws sectie zonder relevant nieuws

Een site bestaat niet alleen uit vormgeving maar ook uit techniek. Een site wordt ontwikkeld vanuit de gedachte wat deze moet overbrengen en bieden. Dit is vaak een combinatie tussen uitstraling en informatie voorziening. Internet leent zich lastig om een gevoel over te brengen zoals TV dat kan. Op internet zijn mensen op zoek naar informatie over een product. De start van een site zou daarom ook niet een grafisch ontwerp moeten zijn maar een informatie ontwerp (information design). Welke informatie wordt waar gevonden. Er dient een inventarisatie gemaakt te worden van de mogelijk aan te bieden informatie en welke vorm deze heeft.

Alle aan te bieden informatie kan dan omgesmolten worden tot pagina’s. Wanneer nodig uiteraard, wanneer een bedrijf een eenvoudige boodschap heeft kan de site daarop aangepast worden. De huidige one-page sites golf is daar een goed voorbeeld van.

Belangrijkste toegangspunt van de site is de voorpagina, welke informatie hier verschaft moeten worden zal duidelijk moeten zijn voor een andere stap gezet wordt. Sites waarop product of diensten aangeboden worden zullen op de voorpagina direct duidelijk moeten hebben welke producten of diensten dat zijn. Niet pas na het klikken op een producten knop. Geef mensen direct waar ze voor komen: informatie. Ook dat is gebruiksvriendelijkheid, mensen bieden waar ze naar op zoek zijn.

Een perfecte site is er een waar al deze elementen juist toegepast worden: een degelijk informatie ontwerp, oogverblindende vormgeving en de juiste toepassing van techniek.

Chris Obdam

Chris Obdam

Founder

Als creatieve duizendpoot is Chris nauw betrokken bij de realisatie van de online producten. Zo wordt een goed online product uitmuntend.

back

Laat je gegevens achter.