De populariteit van Crowdfunding | Holder
De populariteit van Crowdfunding
Lisanne Steenis

De populariteit van Crowdfunding

  • Lisanne Steenis
  • 16 Jan 2014

In 2013 werd er maar liefst voor €32 miljoen opgehaald via Crowdfunding. Allemaal ondernemers uit de crowd die openstonden voor het financieren van 1250 vernieuwende projecten en ondernemingen, zo meldde Emerce. Het opgehaalde bedrag en het aantal gefinancierde projecten is ten opzichte van 2012 zelfs verdubbeld, kortom is crowdfunding de trend van 2014? Specialist Douw&Koren maakte de balans van 2013 op.



De cijfers van 2013 liegen er niet om, crowdfunding maakt tijdens de economisch moeilijke tijd zijn intreden. "Het verandert van een innovatief instrument dat wordt ingezet door pioniers, naar crowdfunding als een geaccepteerde vorm van financieren", aldus Simon Douw. Momenteel zijn het vooral gevestigde midden- en kleinbedrijven en organisaties die met succes gebruik maken van crowdfunding. Zij wisten in totaal 28 miljoen euro te verzamelen met een gemiddelde van € 75.000 per project. Ook vernieuwende en creatieve projecten deden het goed met een totaal € 2,9 miljoen en een gemiddelde van € 6.000 per project.



Ondernemers combineren vaak crowdfunding met de traditionele vormen van een financiering van de bank. Dit daagt de banken dan ook uit om in 2014 een passende aansluiting te vinden bij het crowdfunden van ondernemingen. Niet alleen voor kleine bedrijven maar ook voor gemeenten biedt crowdfunding mogelijkheden. Met het licht op de slinkende budgetten en het streven naar een actief burgerschap kan crowdfunding ook hen kansen bieden. Op naar een participatiesamenleving waar ondernemers samen zorgen voor de voorzieningen binnen de gemeenten.

Holder werkte in 2013 samen met enkele bedrijven voor verschillende crowdfunding platformen. Gambitous ontwikkelde samen met ons het eerste crowdfunding platform om op de grote behoefte in de markt van gamers in te spelen. Uiteraard om geld op te halen maar vooral om nieuwe games op de markt te brengen. Symbid ging nog een stapje verder, wij ontwikkelde samen het eerste crowdfunding platform voor het MKB in Nederland. Een succesvol platform waar de Amerikanen momenteel ook veel interesse in hebben. Met een investering vanaf 20 euro faciliteren zij financieringen van € 20.000 tot maar liefst € 2,5 miljoen.



In 2014 wordt een nog grotere groei verwacht, wellicht weer een verdubbeling van het bedrag en het realiseren van grotere projecten. Wil jij ook een crowdfunding speler worden? Neem dan eens contact op met onze crowdfunding expert Chris Obdam. 

Bron: Emerce & Douw&Koren.

Lisanne Steenis

Lisanne Steenis

Marketing Manager

Lisanne Steenis is online marketing manager bij Holder. Na haar master Persuasieve Communicatie aan de UvA ontstond de passie voor de dynamische wereld van online marketing & growth hacking.

back

Laat je gegevens achter.