De Conversiefunnel: Optimaliseer stap voor stap
De conversiefunnel: Optimaliseer stap voor stap
Brendan Schoon

De conversiefunnel: Optimaliseer stap voor stap

  • Brendan Schoon
  • 13 Nov 2016

Bezoekers trekken is één ding – ze converteren naar klanten is iets heel anders. Je hebt ongetwijfeld de term ‘conversiefunnel’ gehoord. Maar eh... wat is het eigenlijk? Hoe gebruik je het? En wanneer is een funnel goed?

Of je online nu producten verkoopt, een dienst aanbiedt of informatie biedt met een contactformulier: elke website heeft een funnel. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker het achterliggende doel binnen enkele klikken bereikt: conversie.

Wat houdt conversie in?

Conversie kan verschillende vormen aannemen: in een webshop is conversie de aankoop van een product, bij een andere website gaat het bijvoorbeeld om het invullen van een contactformulier. En de reeks handelingen die de bezoeker moet uitvoeren om daar te komen, van het eerste bezoek tot het moment van converteren, is je conversiefunnel. Heb je die scherp? Dan kun je gaan analyseren en verbeteren.

Maar eerst even iets over de fasen die bezoekers doorlopen voordat ze overgaan tot conversie.

De 4 stappen van AIDA

Het AIDA-model beschrijft hoe je de doelgroep in vier stappen aanzet tot actie: awareness, interest, desire, action. Dit model leent zich prima om het proces op de website in kaart te brengen.

A: awareness

Om je prospects te laten converteren moet je niet pushen maar pullen. In de eerste fase stel je de doelgroep bloot aan je boodschap. Zo trek je aandacht, je creëert ‘awareness’. Zorg dat je de juiste groep potentiële klanten aantrekt. Bepaal via welk medium je het beste awareness kunt creëren door jezelf deze vragen te stellen:
  • Waar komen mijn klanten vandaan?
  • Hoe willen ze benaderd worden?
  • Wat triggert ze?
Kies nu of je de aandacht van de doelgroep gaat trekken via social media, Google (SEO en/of SEA), andere media of een combinatie daarvan.

I: interest

In de volgende stap is het belangrijk om interesse te wekken voor jouw product. Zorg ervoor dat de bezoekers van je website op een pagina landen die hen meteen interesseert, zonder veel acties.

Best practice? Creëer landingspagina’s met unieke content. Hier kun je specifieke productinformatie laten zien en beginnen met ‘verlangen’ creëren om tot aankoop over te gaan. Uiteraard wil je potentiële klanten direct aan je binden, maak het dus makkelijk om gegevens achter te laten zoals een e-mailadres.

Zo hebben we bij Holder voor UGo per stad een landingspagina gemaakt met specifieke informatie over die locatie. Ook vind je er productspecifieke informatie: de USP’s waarom UGo jouw taxi moet regelen. Google is dol op specifieke informatie. Door deze verbeterde landingspagina’s kwam UGo weer hoger in de rankings.

D: desire

Het verlangen naar je dienst of product (‘desire’) zet je prospect uiteindelijk aan tot actie. Blijf top-of-mind, zo wakker je het verlangen aan en trek je je prospect telkens terug naar de website. Hoe je dat doet?

1. Remarketing met Google Adwords

Bezoekers hebben interesse getoond in je product. Na het verlaten van de website worden ze via Google Ads herhaaldelijk benaderd met banners en advertenties over jouw product.

2. E-mailmarketing

Heb je gegevens van een prospect via een inschrijfformulier? Dan kun je haar of hem warm maken voor conversie met e-mailmarketing. Gebruik een drip campaign met automatische e-mails om acties of gerelateerde producten naar je prospect te mailen. Een goede copywriter kan hierin veel betekenen. Vergeet niet om je prospect persoonlijk aan te spreken, dat verhoogt je conversie! Meer weten over marketing automation? Lees dan het blog van Walter.

A: action

In de laatste stap vindt de feitelijke actie van de conversie plaats. De funnel laat je zien waar een potentiële klant afhaakt. Daarom is het belangrijk om de conversiefunnel constant te blijven analyseren en optimaliseren. Maar hoe krijg je de beste analyse?

Funnelanalyse: dieper de trechter in

Je maakt eerst de verschillende stappen meetbaar met een aantal tools.

Google Analytics

Hiermee zie je per pagina waar gebruikers afhaken – en waar ze vervolgens naar toe gaan.

Hotjar

Ideaal voor een trechteranalyse of een formulieranalyse, als je per stap een niveau dieper wilt. Je ziet per invoerveld wanneer een gebruiker afhaakt. Waardevolle statistieken tonen je de gemiddeld bestede tijd per stap. Zo zie je in het voorbeeld hieronder dat bezoekers veel tijd besteden aan het invullen van hun wachtwoord.

Naast de trechteranalyse kun je video’s bekijken van gebruikerssessies: zo zie je nog scherper waar en op welk moment een gebruiker afhaakt. Afhakers houd je natuurlijk altijd, maar zoals je al zag onder ‘desire’ kun je die vervolgens retargeten.

Zelf aan de slag

Richt je de funnel goed in met Google Analytics en Hotjar, dan heb je een belangrijke stap gezet om te kunnen analyseren. En als het allemaal iets te veel informatie is?  Stuur me een mailtje, dan help ik je graag bij het inrichten van jouw conversiefunnel!


Brendan Schoon

Brendan Schoon

Growth Hacker

Brendan is een growth hacker in hart en nieren. Hij focust zich als Product Owner altijd op het laten groeien van de online producten die hij met zijn team maakt.

back

Laat je gegevens achter.